Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
jbl skrev:2.1 liter 75W80 GL4 är specat. Själv har jag Redline MT90 i min låda.
Blev det lättare att växla med REDLINE oljan tycker du?? inte för att min är svårväxlad bara nyfiken :D
av *pettson*
Att byta olja är aldrig fel. Men problemet med oljespecar är egentligen att bilar hela tiden ska ligga efter i specen, ny olja kommer men originalhandbokens olja är ju alltid hjälplöst efter. Redline oljan är betydligt mera utvecklad än oljan som är original eller rekommenderas, framförallt är den brutalt värmeavledande och mycket snäll mot gulmetallerna. Det finns ytterligare en olja som fungerar ypperligt och det är GM:s syncromesh (stavfel?).
Att tänka oljebyte på intervall är kanske däremot inte nån hit. Däremot när man vet att den gått 14000 (eller mera) och du vill VETA att oljan är fräsh så är det till att ta ett byte. Det är ju så att om man inte misshandlar lådan så finns egentligen inget som fäller ut i oljan. Detta då till skillnad mot t.ex en motor.
Användarvisningsbild
av Nexus
Tack allesammans :D Det får bli REDLINE olja i lådan.
Gott Nytt år på er (BE)
av jbl
Redline är absolut det bästa jag har provat. Dock är det MTL 70W80 som är rekommenderat av Redline. Men min låda känns bättre med deras MT90 som är en något tjockare olja nämeligen 75W90 i viskocitet.
av tresfjord
Tjenare ! Var får man tag på oljan som du nämner ? Har ett litet vinande ljud i 2an och trean på min s70 tdi -00 som rullart end 34000mil.tacksam för svar mvh Börje
av *pettson*
jbl skrev:Redline är absolut det bästa jag har provat. Dock är det MTL 70W80 som är rekommenderat av Redline. Men min låda känns bättre med deras MT90 som är en något tjockare olja nämeligen 75W90 i viskocitet.
ja det är en avvägningsfråga. Hur känns bilen att lägga i ettan på vid sådär minus 15 grader när du nu höjt även kallviskositeten?.
Menar så att inte lådan är som sirap vid start då det kryper långt under nollstrecket.
Användarvisningsbild
av Nexus
tresfjord skrev:Tjenare ! Var får man tag på oljan som du nämner ? Har ett litet vinande ljud i 2an och trean på min s70 tdi -00 som rullart end 34000mil.tacksam för svar mvh Börje
Säljs av Mekonomen art nr:41-30010 RED LINE MTL Flaska 0,946 lit 195:-
Jag litar på *pettson*och ska slå RedLine MTL i min låda :)
av Uninium
Vilken olja rekommenderas om man inte vill betala närmare 200kr för 1l?

Helst mobil1 då jag kan köpa det billigt..
För det lär väll finnas mer än dom 2 till manuell som dom har på micro som jag skrev tidigare.
Användarvisningsbild
av Nexus
unlock26 skrev:Vilken olja rekommenderas om man inte vill betala närmare 200kr för 1l?

Helst mobil1 då jag kan köpa det billigt..
Antar du menar mig som kan få mobil gratis :oops: Jag ber om ursäkt och tackar för du gjorde dig besvär titta på mobil olja till mig.
Men som även du rekomendera så får det bli REDLINE MTL
Jag lär ju bara byta en gång så då får det kosta på lite :wink:
Jag vet av erfarenhet av kärva lådor på Toyota bilar där redline gör underverk men visste ej om de fungera lika bra på volvo lådor :oops:
av Uninium
Inte gratis men mkt bättre pris än på volvo etc,tycker att dom borde ha nån mer olja än dom 2 ovan.

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]

Om de har kunnandet baserat på existerande f[…]