- Idag, 11:09
#1618912
Hej alla!
Har en V50 2,4 (140hk) från 2006 med ett fel jag tror är ganska vanligt för modellen, nämligen "Elsystem, service snarast".
Det hela började med att den befintliga generatorn slutade ladda en dag i slutet på maj och jag tog mig precis hem från jobbet. På slutet utan varken servo eller möjlighet att gasa bilen själv
Laddade då batteriet och provade starta bilen igen som startade utan problem. Mätta då generatorn och den laddade inget alls. Så den var således slut. Beställde en ny från Autodoc och monterade dit. Startar bilen och det blir kaos! Allt börjar lysa, blinker och allt hoppar igång av sig själv. Jag mäter då på generatorn som laddar 19,8 volt på tomgång! Stänger av bilen i panik och tänker fan, jag har fått en defekt generator. Provar starta den igen med alla förbrukare jag kan tänka mig på. Sätesvärme, rutvärme, alla lysen m.m. Mäter igen och får då ca 17,4 volt. Demonterar då generatorn och skickar tillbaka den till Autodoc och får pengarna tillbaka efter lite bök.
Beställer en ny generator från en svensk leverantör och monterar den. Startar bilen och allt fungerar. Inga larm, fin laddning på ca 13,8 volt på tomgång.
Kör bilen från maj till början på september utan problem då helt plötsligt larmet elsystem - service snarast kommer.
Mäter då upp generatorn igen och den är död. Laddar inget alls. Hör av mig till leverantören och får en ny skickad till mig på garantin. Monterar den, startar bilen och allts ser bra ut igen. Kör bilen med nya generatorn i 2 VECKOR! Sen dör den. Slutar ladda. Jag ställer bilen i några dagar och startar sedan bilen på prov. Då laddar helt plötsligt generatorn 22 VOLT på tomgång. Helvete tänker jag och stänger av bilen. Nu är något förstört. Kopplar in felkodläsaren och får koden ECM-A10B Styrenhet generator (ACM) Felaktig kommunikation Börjar som sagt läsa runt på forumet och landar på att det kanske kan vara batteriet som det är något fel på som gör det här. Batteriet är relativt nybytt av volvo pga att dom gjorde bort sig på ett jobb. ca 3år gammalt. Iväg till Biltema och köper en batteritestare. Den säger att batteriet är bra men oladdat. Laddar batteriet och startar bilen igen. Samma fenomen. Laddar mellan 19 och 22 volt på tomgång. Stänger av bilen igen och plockar ur batteriet. Sätter i ett nytt batteri vi har till båten och provar starta bilen. Då laddar generatorn mellan 14,4 och 15,0volt. Tänker att ok, kasst batteri så åker åter till Biltema och köper ett nytt batteri till bilen. Laddar upp det och monterar det idag. Startar bilen och allt ser bra ut men nu laddar den 15 volt på tomgång vid generatorn. Mäter mellan B+ och B- (höljet) på generatorn. Mäter också mellan + och - på batteriet och där laddar det 0,1volt under. Det vill säga 14,9 volt. Jag tycker att det känns som att det är någon volt för mycket och är nu rädd att jag kommer blåsa det nya batteriet.
Vad tror ni där ute? Kommer jag behöva byta en generator till? Har även mätt kablarna mellan generator och batteri. Inga avbrott eller konstigheter. Jag har även varit noga med att kolla så jag fått generatorer med "tre stift" i kontakten. Det i mitten för kommunikationen vad jag har förstått.
Trevlig Söndag
// Christoffer
Har en V50 2,4 (140hk) från 2006 med ett fel jag tror är ganska vanligt för modellen, nämligen "Elsystem, service snarast".
Det hela började med att den befintliga generatorn slutade ladda en dag i slutet på maj och jag tog mig precis hem från jobbet. På slutet utan varken servo eller möjlighet att gasa bilen själv

Laddade då batteriet och provade starta bilen igen som startade utan problem. Mätta då generatorn och den laddade inget alls. Så den var således slut. Beställde en ny från Autodoc och monterade dit. Startar bilen och det blir kaos! Allt börjar lysa, blinker och allt hoppar igång av sig själv. Jag mäter då på generatorn som laddar 19,8 volt på tomgång! Stänger av bilen i panik och tänker fan, jag har fått en defekt generator. Provar starta den igen med alla förbrukare jag kan tänka mig på. Sätesvärme, rutvärme, alla lysen m.m. Mäter igen och får då ca 17,4 volt. Demonterar då generatorn och skickar tillbaka den till Autodoc och får pengarna tillbaka efter lite bök.
Beställer en ny generator från en svensk leverantör och monterar den. Startar bilen och allt fungerar. Inga larm, fin laddning på ca 13,8 volt på tomgång.
Kör bilen från maj till början på september utan problem då helt plötsligt larmet elsystem - service snarast kommer.
Mäter då upp generatorn igen och den är död. Laddar inget alls. Hör av mig till leverantören och får en ny skickad till mig på garantin. Monterar den, startar bilen och allts ser bra ut igen. Kör bilen med nya generatorn i 2 VECKOR! Sen dör den. Slutar ladda. Jag ställer bilen i några dagar och startar sedan bilen på prov. Då laddar helt plötsligt generatorn 22 VOLT på tomgång. Helvete tänker jag och stänger av bilen. Nu är något förstört. Kopplar in felkodläsaren och får koden ECM-A10B Styrenhet generator (ACM) Felaktig kommunikation Börjar som sagt läsa runt på forumet och landar på att det kanske kan vara batteriet som det är något fel på som gör det här. Batteriet är relativt nybytt av volvo pga att dom gjorde bort sig på ett jobb. ca 3år gammalt. Iväg till Biltema och köper en batteritestare. Den säger att batteriet är bra men oladdat. Laddar batteriet och startar bilen igen. Samma fenomen. Laddar mellan 19 och 22 volt på tomgång. Stänger av bilen igen och plockar ur batteriet. Sätter i ett nytt batteri vi har till båten och provar starta bilen. Då laddar generatorn mellan 14,4 och 15,0volt. Tänker att ok, kasst batteri så åker åter till Biltema och köper ett nytt batteri till bilen. Laddar upp det och monterar det idag. Startar bilen och allt ser bra ut men nu laddar den 15 volt på tomgång vid generatorn. Mäter mellan B+ och B- (höljet) på generatorn. Mäter också mellan + och - på batteriet och där laddar det 0,1volt under. Det vill säga 14,9 volt. Jag tycker att det känns som att det är någon volt för mycket och är nu rädd att jag kommer blåsa det nya batteriet.
Vad tror ni där ute? Kommer jag behöva byta en generator till? Har även mätt kablarna mellan generator och batteri. Inga avbrott eller konstigheter. Jag har även varit noga med att kolla så jag fått generatorer med "tre stift" i kontakten. Det i mitten för kommunikationen vad jag har förstått.
Trevlig Söndag

// Christoffer