NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Köpte för en tid sedan svärmors Volvo S40, antar det är första årsmodellen med den kantiga rumpan och femcylindrig motor.

Hamnade i en långsam bilkö och från ingenstans så började diverse varningslampor tändas och meddelanden dyka upp i displayen (först varning om antisladd). Kunde rent fysiskt känna att servostyrningen la av som första faktiska symtom. Sedan blinkade och varnade det smått hysteriskt, därefter svarade motorn inte på gaspådrag.

Körde åt sidan för att släppa fram trafiken. Därefter gick inte motorn att starta.

Med Biltemas starthjälp i form av powerbank så gick motorn att starta. Kunde köra en bit men trots att jag när möjlighet fanns la växellådan i friläge för att varva upp motorn ifall generatorn var i behov av lite högre varv så tog det stopp igen.

Slängde i ett annat batteri som förvisso inte var fulladdat från en annan av mina bilar och kunde köra hem, först på 50-sträckor och sista biten på 60 och80 sträckor. Men trots då högre hastighet började problemen komma igen, så körde "nästan" som en biltjuv och slutligen in på uppfarten med stora svårigheter.

Nu är batteriet laddat men har ej kört bilen, det ska jag testa nu i helgen. Kändes oklokt att pendla till jobbet med S40: n.

I värsta fall tänker jag haveri elsystem. Men optimisten i mig vill gissa att bilen är krävande när det kommer till batteriets allmän hälsa och laddning, eller att generatorn inte längre gör sitt jobb.
Men vis av tidigare problem med generatorer på äldre bilar av andra fabrikat så är jag bortskämd med att laddningslampa lyser om generator inte laddar.

Laddningslampan lyser INTE på Volvon så nu är jag lite lost i vad som felar, vill ju kunna lita på bilen och kanske någon här känner igen problemet och vet vad som felar?
Kan ju tillägga att jag skyndsamt kopplade in Biltemas OBD-scanner när bilen sakta kröp fram i bilkön, kanske lite stressad av pinsamheten att ha en icke fungerande bil så kunde jag ej se att det fanns några felkoder. Hann ej kolla andra kriterier tillgängliga i scannern.
Släckt laddningslampa visar bara att generatorn ger någon slags tomgångsspänning, inte nödvändigtvis ström som täcker bilens behov..
Inte helt omöjligt att kolen är slut.

Hej, Som titeln lyder behöver jag hjälp[…]

installera dragkrok

Nu börjar det bli dags att beställa grej[…]

Hade inne den på service för en må[…]

Huvudbromscylinder

Eftersom det är nya cylindrar det är fr&[…]