Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en Volvo V70 -09, som har en läckande vindruta. Det verkar som att limmet har torkat, och det läcker in vatten uppifrån vid regn. Har sett på detta forum och på många andra ställen (och även fått bekräftat från Carglas) att detta tydligen inte är helt ovanligt på modellen.

Blev informerad om att detta inte täcks av försäkringen från mitt försäkringsbolag, själva rutan måste vara trasig. På Carglas berättade dom att det kostar ca 1500 att limma om rutan, men att det är 50/50 att rutan då spricker, och isåfall kostar en ny ruta 7-8000 kr.

Förstår såklart att det rimliga är att punga ut 8000 och få en ny ruta, men skulle ändå vilja skjuta lite på det beslutet. Därför vill jag först kolla här om någon har gjort någon hyfsat framgångsrik nödlösning på likande problem? Oftast läcker det in väldigt lite vatten, bara några droppar som runnit längs med rutan. Leker med tanken på att sätta en tunn remsa Gorilla-tejp i skåran mellan rutan och taket, men risken då är väl att fukt och annat fångas där och gör skada.
Hade precis tänkt att rekommendera Gorilla-tejp . . .
Min V70 läcker inte in vatten vad jag vet, men gummipackningen mellan vindrutan och taket var kass så jag tog en tunn remsa Gorilla-tejp och tätade skåran.
Efter ett år torkade tejpen så nu blir det en ny remsa.
När det gäller fukt så tror jag att den ångas bort av sig själv . . . om det nu inte är stora mängder vatten som har kommit in.
Exakt nått sånt jag tänkte mig, bara för att hålla borta det värsta regnet till den dagen jag får ett stenskott illa nog att byta rutan. Gummipackningen på min bil är också extremt torr, nästan så att jag undrar om den gör något alls nu och lika gärna skulle kunna ryckas bort, men den får nog sitta kvar tills vidare. Tack för svar!
Volvo hade under en tid en felaktig procedur i tillverkningen när rutorna limmades i bilarna. Limmet var bra men primern fungerade inte, så limmet släppte från rutorna.
Jag råkade ut för det på min XC70 2012. Upptäckte 2016 att det regnade in. Då och ytterligare en tid därefter tog Volvo på sig bytena av rutorna. Fick dessutom bytt ytterligare en gång, utan kostnad, då den nya rutan jag fick hade en skada på värmeslingorna framför kameran. När det började bli vinter immade det igen och bilen klagade på utsikten för kameran.
apersson850 skrev:Volvo hade under en tid en felaktig procedur i tillverkningen när rutorna limmades i bilarna. Limmet var bra men primern fungerade inte, så limmet släppte från rutorna.
Jag råkade ut för det på min XC70 2012. Upptäckte 2016 att det regnade in. Då och ytterligare en tid därefter tog Volvo på sig bytena av rutorna. Fick dessutom bytt ytterligare en gång, utan kostnad, då den nya rutan jag fick hade en skada på värmeslingorna framför kameran. När det började bli vinter immade det igen och bilen klagade på utsikten för kameran.
@apersson850, Intressant! Jag har förstått att Volvo hade problem med rutorna, men att dom bytt rutor var nytt. Vem vände du dig till, och vilken garanti (om någon) hade du kvar?

Köp en stark elekrisk mutterknack. vibratione[…]

Trasig Renault Scenic

Varit och bokat biltransport släp idag. Ska &[…]

Nu har jag provkört och en del klonkande &aum[…]

Konstigt ljud

Jag har exakt samma ljud i min V40 T3. Bilen var t[…]