Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tror ändå att dom blir lite dyrare än så. Men det är inte det som gör att det är en dålig bil. Carup (som jag tycker är en dålig sida), har en artikel om Tesla och besiktningsresultat i Finland. Varannan bil underkänd!

https://carup.se/teslas-bakslag-varanna ... underkand/

Det är nog ingen hemlighet att jag ALDRIG skulle köpa en Tesla. Ändå säger jag att man aldrig ska säga aldrig. :-)
Tesla är inte dåliga bilar öht skulle jag påstå. Däremot är det såklart katastrof att dom inte lyckas få till ljusinställningen, vilket jag är tämligen säker utgör 90+ % av dessa underkända bilar, även om artikeln nämner även bromsar och hjulupphängning som vanliga fel.
Det har kommit för många rapporter om saker som gått av i Teslas hjulupphängningar för att de ska gå att bortse från.
Åtminstone från början var det rätt uppenbart att Teslas kompetens hade sin tyngdpunkt på eldriften, inte på att göra resten av fordonet. Men de bör ju rimligen lära sig av sina misstag också.
"saker som gått av i Teslas hjulupphängningar" handlar väl om tidiga Model S och X där man nu, äntligen, erbjuder byte kostnadsfritt. Skamligt att det inte erbjudits tidigare, såklart, och att det inte öht var en grej. Men som jag uppfattade det så är det åtgärdat på nyare modeller. Kan ha fel.

Länkarmar är annars vanliga problem även på model 3 och y, men där har det mest handlat om missljud i dom övre länkarmarna. Jag fick byta dom. Dom nedre bytte jag själv pga att dom var utslitna, men då hade bilen gått 14000 mil.

Då tycker jag nog det är lite allvarligare med den kassa "konstruktionen" eller hur man ska säga av bromsrören och hur mycket arbete det krävs för byta dessa, och hur svåra dom är att kontrollera.

Men även om man inte kan bortse från typfel tycker jag inte att Tesla gör dåliga bilar, men man får ju ha lite koll på vad man köper. Vilket folk generellt inte har såklart, men byter man bil var tredje år så är det väl ett icke-problem för första ägaren.
apersson850 skrev:Det har kommit för många rapporter om saker som gått av i Teslas hjulupphängningar för att de ska gå att bortse från.
Enbart ett problem på första årsmodellerna av Tesla Model S. Vid det här laget över 10 år gamla bilar. Förstås ska de inte gå av, och det är inte vanligt heller. Men det förekommer och det är illa nog. Så ska det inte vara.
batmac skrev:Då tycker jag nog det är lite allvarligare med den kassa "konstruktionen" eller hur man ska säga av bromsrören och hur mycket arbete det krävs för byta dessa, och hur svåra dom är att kontrollera.
Åtgärdat från årsmodell 2021 och framåt på Model 3.
Lövet skrev:Åtgärdat från årsmodell 2021 och framåt på Model 3.
Såpass, det har jag missat. Har man ändrat hur dom är dragna?
batmac skrev:Såpass, det har jag missat. Har man ändrat hur dom är dragna?
Ja det ska vara ändrat. Har inte verifierat själv dock, behövde aldrig bry mig om bromsrören på de 30 månader jag ägde bilen ;)
  • 1
  • 459
  • 460
  • 461
  • 462
  • 463

Snart kan man stryka ytterligare en punkt på[…]

Har startat om en gång, vissa har kanske otu[…]

Hål i fjäderbenstornen?

Hallå! Nja ska nog inte vara hål d&aum[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Förbrukningen dom första kilometrarna &a[…]