Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1536373
Lånar tråden lite..
Ni som bytt/spolat era lådor vid vilka miltal gjorde ni det? Min har 6 stegade lådan och har precis slagit om till 8000 mil. Vet inte om man ska gå för ett byte nu, eller vänta lite till. Har inga problem med lådan, kör ca 1200 mil om året och mest landsväg/motorväg. Ska dock i sommar ut på en tur i Europa där det kan bli 350-400 mil med kökörning och varma dagar..
Service blir såfall slutet på maj.
/Kevin
#1536378
Bytte på min i samband med service vid typ 9000 och 17500 mil, det senare tillfället var i augusti förra året efter Greklands-resan.
#1536383
StefanN skrev:Byt, det finns ingen nackdel.
Har fått offert med service och oljebyte 6500 kr, men vet inte hur många liter de spolar med. Står inget på offerten.
fjohan82 skrev:Bytte på min i samband med service vid typ 9000 och 17500 mil, det senare tillfället var i augusti förra året efter Greklands-resan.
Jo, vet inte om det är skillnad att vänta 1000 mil eller 2000 mil eller lika bra att byta så man vet att det är fräscht innan man åker på långtur där automaten kommer få gå en del i varmt väder.
#1536653
Har fått offert på 6500 kr av service (oljebyte, oljefilter, mjukvara, luftfilter) ihop med spolning av lådan. De spolar med 10 liter, detta hos en auktoriserad Volvo verkstad. Vissa spolar med 8 liter, vissa med 12 men vet inte vad som är bra eller inte.
#1536706
Vid oljebyte i dessa lådor då man inte har tillgång till en riktig spolmaskin (som väger oljan som tas ur lådan och kompenserar med ny olja) så måste vi cirkulera oljan i systemet och blanda ut den med ny fräsch olja.
Detta gör vi genom att först tömma ut all olja som finns vid oljeuppsamlingen där pumpen finns ( ca 3.5 - 3.7 liter av ca 7.5 liter)
Sedan fyller vi på med 4 liter ny olja och kör igenom alla växlar i 2-3 sekunder medan vi tömmer ur olja ur oljekylaren via en slang med specifik anslutning till oljekylaren eller så väntar vi och tömmer ut oljan igen.
Vi upprepar proceduren minst tre gången helst fyra gånger.
Sedan är det dags att sätta nivån i lådan vilket vi gör med en avläsning av oljans temperatur då ATF oljans volym varierar med dess temperatur.
Vid en temperatur av ca 50 grader med motorn igång öppnar vi den lilla pluggen som tappar ur all olja ovanför nivå-röret och väntar till den börjar droppa innan vi skruvar tillbaka pluggen med en ny O-ring monterad på den.

Kom ihåg att vara noggrann med att ni använde rätt olja för er låda (kontrollera dess viskositet).

Kan rekommendera bland annat dessa oljor:
https://www.trodo.se/automatvaxelladsol ... gLL1fD_BwE

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=9685
#1536887
Jag har haft min 8-stegs Aisin sedan ny. När jag tänker på det och eftersom jag kör samma väg ofta känns det att lådan växlar något sämre nu vid 6300 mil än för en tid sedan.
Med det sagt skulle jag säga att lämpligt intervall på att byta oljan i automaten är vid varje 9000 mil.
För att ingen åtgärd är riskfri och en bedömning av nytta mot kostnad.
#1612767
När man byter, som på min 8-stegade, ska man ju ”varmköra” och sedan toppa upp igen. Behövs det om man byter ut samma volym?

Edit: Förefaller som att man ska varmköra oljan till 50 grader c
#1618691
Blev ett byte idag. Lämnade dock iväg det till samma verkstad som jag anlitat på annat genom åren och som bytte åt mig 2022 då bilen rullat nästan 16 000 mil, idag nästan 22 00 mil. Fegade då det inte ska skruvas så mycket här i garaget och att stå på tomgång mm nja. Byter annars olja och belägg typ här. Har redan skruvat en den mc i garaget denna vecka så ville ligga lågt ;-) Hur som, visst växlar den lite annorlunda, lite, lite mjukare

Snyggt och praktiskt. Jag har bara backkamera. Ver[…]

Det där ser ju ut att kunna fungera. Men bedr[…]

Hade det behövts tjockare olja hade det varit[…]

Man får nog ordna rejält olika caster[…]