Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1617514
binkie skrev: tis 16 sep 2025, 19:49
KnotVillage skrev: tis 16 sep 2025, 19:37
binkie skrev: ons 03 sep 2025, 19:52 I sverige byter vi sällan komplett värmare utan renoverar dom. Oftast blir det ny fläkt/styrenhet samt ny brännarenhet. Rätt så kostsamt det med men inte så mycket som 19 000, men som kebabpizza skriver så borde väl försäkringen täcka detta? Det gör normalt bolagen i sverige iaf
Stämmer tyvärr inte. Man byter komplett enhet, cirkulationspump eller styrenhet. Minsta fel på värmaren så kasseras den. Hade en V70 2016 som gått 3000 mil när värmaren pajade. Fel på glödstiftet. Hela värmaren byttes.
Så du menar att du vet mer om detta än mig som jobbat som tekniker på Volvo de senaste 20 åren, på flera olika återförsäljare? Väldigt ovanligt att man sätter dit en ny komplett värmare, är inte ekonomiskt försvarbart.
Tydligen i detta fall. Felkoden satt på glödstiftet och hela värmen kasseras. Har värmen gått ner än 15000 så lagas den aldrig. Fanns inte delar till min värmare, en V70 2012. Inte ens packningen mellan halvorna gick att få fram.
#1617538
matsbrorsson skrev: ons 03 sep 2025, 15:50 Hallå,

I maj lade parkeringsvärmaren av och först igår lät jag verkstaden titta på det i samband med servicen. De sa att hella värmaren (del nr 32275391) behöver bytas ut och detta till en totalkostnad om 1734 € (ca 19074 kr, jag bor i Luxemburg).
Trist då garantin gick ut bara två månader innan jag upptäckte felet.

Min fråga är helt enkelt om det går att göra detta byte billigare någon annanstans? Är det generellt billigare i Sverige?
Är du säker på att den är trasig? På min V90 2021 var det bara att göra en reset genom att ta ut säkringen och sätta tillbaka.. Sen fungerade den igen! Tips, låt en utomstående mekaniker kolla på den. Sotigt tändstift, sotig flamvakt är enkla saker att fixa.
Volvo ansåg naturligtvis att jag skulle lämna in ...
#1617541
III skrev:Inte så att maxtiden ppnådd? Vad jag förstått finns ett räkneverk som hindrar start efter 400 timmars drift. Finns tydligen de som hittat knepet för att nolla räkneverket.
Det var 800 timmar och gällde äldre modeller.
#1617583
apersson850 skrev: tor 18 sep 2025, 10:11
III skrev:Inte så att maxtiden ppnådd? Vad jag förstått finns ett räkneverk som hindrar start efter 400 timmars drift. Finns tydligen de som hittat knepet för att nolla räkneverket.
Det var 800 timmar och gällde äldre modeller.
Vet ej, hörde 400 timmar men tänker att någon säkert är påläst både på tid och modeller samt hur man återställer.
#1617822
KnotVillage skrev: ons 17 sep 2025, 20:45
binkie skrev: tis 16 sep 2025, 19:49
KnotVillage skrev: tis 16 sep 2025, 19:37

Stämmer tyvärr inte. Man byter komplett enhet, cirkulationspump eller styrenhet. Minsta fel på värmaren så kasseras den. Hade en V70 2016 som gått 3000 mil när värmaren pajade. Fel på glödstiftet. Hela värmaren byttes.
Så du menar att du vet mer om detta än mig som jobbat som tekniker på Volvo de senaste 20 åren, på flera olika återförsäljare? Väldigt ovanligt att man sätter dit en ny komplett värmare, är inte ekonomiskt försvarbart.
Tydligen i detta fall. Felkoden satt på glödstiftet och hela värmen kasseras. Har värmen gått ner än 15000 så lagas den aldrig. Fanns inte delar till min värmare, en V70 2012. Inte ens packningen mellan halvorna gick att få fram.
Helt sjukt att du fortfarande säger emot när jag uppenbart har 1000x mer erfarenhet än vad du har gällande det här ämnet... renoverade två värmare förra veckan, var inga problem att få fram packningen som sitter mellan brännarenheten och fläkten. Bara för att en verkstad bytt en komplett värmare på din bil så betyder det ju inte att ingen över 15 000 mil renoveras.
#1618393
Då kan vi konstantare att verkstäderna jobbar olika, även fast det står Volvo på dörren. Min lokala reparerar uppenbarligen inte och kunde inte få fram packningen till en V70 2012.
#1618658
binkie skrev: tis 16 sep 2025, 19:49
KnotVillage skrev: tis 16 sep 2025, 19:37
binkie skrev: ons 03 sep 2025, 19:52 I sverige byter vi sällan komplett värmare utan renoverar dom. Oftast blir det ny fläkt/styrenhet samt ny brännarenhet. Rätt så kostsamt det med men inte så mycket som 19 000, men som kebabpizza skriver så borde väl försäkringen täcka detta? Det gör normalt bolagen i sverige iaf
Stämmer tyvärr inte. Man byter komplett enhet, cirkulationspump eller styrenhet. Minsta fel på värmaren så kasseras den. Hade en V70 2016 som gått 3000 mil när värmaren pajade. Fel på glödstiftet. Hela värmaren byttes.
Så du menar att du vet mer om detta än mig som jobbat som tekniker på Volvo de senaste 20 åren, på flera olika återförsäljare? Väldigt ovanligt att man sätter dit en ny komplett värmare, är inte ekonomiskt försvarbart.
Nu försöker jag inte kasta skit på dig utan säger bara hur dom jobbar på den verkstaden jag åker till.

Sitter där nu för att värmen är inte går. En är V90 2022 som rullat 7600 mil.

Värmaren byts utan kostnad då det är en Selekt. Den åker rakt i soporna. Har bilen nybilsgaranti skickas den tillbaka, men det gäller alla delar.

Här byter dom endast delar utanför värmaren. Pumpar, slangar, styrenhet.

Har frågade om jag ville ha den gamla värmen annars kastas den.

Som sagt så jobbar ni kanske annorlunda på din verkstad.

Här öppnas värmaren aldrig upp. När dom skickas in pga. garanti öppnas dom upp för att leta efter fabrikationsfel.

Han som jobbar med bilen nu, körde in bilen och läste bara av den sen dömde han ut värmen, finns felkod på värmen görs ingen vidare felsökning.

Ok då var det inte rattknuten.. en annan v[…]

Hejsan . Jag såg att min flexslang gåt[…]

Styrassistans varnar inte?

Nej. Men gjorde man många små snabba r[…]

Elbilar har det mycket lättare, räcker […]