Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en XC90 my16 D5 (med panoramaglas) som jag har en hel del problem med nu.

Det började med att bilen inte gick att starta en dag. Läste på om diverse och mina symtom matchade rattlåsmodulsproblem. All el går igång men rattlåset släpper inte. Starthjälp etc hjälpte inte. Fick igång den efter att jag bytt säkring för rattlåsmodul och tagit ur/satt I reläer ui säkringslådan under motorhuven. Blev glad, körde runt en del för att försäkra mig om att där finns batteri.

Fick snabb tid på verkstad som bytte rattlåsmodulen och det tyckte den kändes uttjänta, de sa att säkring gått i arbetet med den.

Några dagar senare dör bilen mitt i en korsning när start/stopp stoppat motorn. Återigen får jag liv i den genom att ta ut och sätta i säkring för rattlås samt reläer (oklart om detta gjorde något).

Jag fick batteriet testat inkopplat som sa "bad and replace", 59% SoH och 75% SoC. Jag köpte ett nytt likadant startbatteri som nu är laddat och monterat. BMS återställd. Batteriet som satt i var knappt två år gammalt, samma för stödbatteriet som jag inte bytt.

Bilen levde och körde fint och startade ett par gånger till denna dag, 100% start fram tills igår eftermiddag då en återigen dog vid start/stopp.

Nu står den på uppfarten och jag får inte igång den. Jag har inte haft några tydliga felkoder. Jag får från VCM, men detta bör väl inte påverka start. Däremot har jag haft dålig GPS samt wifi funkar ej så den har nog strulat ett tag. Felkoderna är
VCM-U122B11 Flexray L - kretssignal för låg, allmänt elfel. Krets kort till mark.
Samma flr VCM-U122C11 Flexray R

Med tanke på felkoderna och jag tycker det känns lite fuktigt på mattan under domkraft så tänker jag fuktproblem. Försökte torka ut över natten men ingen lycka. Har inte hunnit påbörja se över jordpunkter eller kontakter.

Inga felkoder som jag kan se, så jag har svårt att identifiera något i startsekvensen. Om någon har några visdomsord så tar jag tacksamt emot dessa i min felsökning. Snart blir det väl verkstan..
Hej! Det är ju inte omöjligt, tanken är att det är samma firma som får ta och kolla på det i hopp om att de hittar något i den stilen. Kan tillägga att senast jag försökte starta bilen (då den inte gick igång) så hörde jag rattlåset gå runt.

Min tanke (och förhoppning kanske) en smutsig kontakt till startmotorn.

Men ja, fukt överlag verkar sannolikt och jobbigt att felsöka.

Hejsan . Jag såg att min flexslang gåt[…]

Styrassistans varnar inte?

Nej. Men gjorde man många små snabba r[…]

Elbilar har det mycket lättare, räcker […]

Körläge offroad

Har en XC40 T4 Recharge -21 som jag köpte i s[…]