Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1618426
Som rubriken anger har jag nu stopp igen, :sick: trots att jag numera har monteras egentillverkade silar ovan utloppen, så att jag ska kunna hålla efter utan att skiten åker ner och pluggar igen.

Måste finnas en husmors-ihopkok som läser allt utom gummit, men man vill inte att lösningen ska fräta på bilens övriga delar

Denna oerhört idiotiska formgivning med noll chans att föra igenom dragfjäder, hoppas jag Volvo’s designer ligger sömnlös för då och då. :mad:

Finns liksom en anledning till varför stuprör utformas raka på ett hus.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1618427
Sitter dina slangar fast med buntband i nederänden?
På min så är det ett litet hål tvärs genom slangen och genom detta hål går buntbandet. Blir en alldeles utmärkt fälla för tallbarr och annat skräp.
Tar inte lång tid innan det blir tvärstopp :-/
Går ibland att rensa med tryckluft nedifrån hjulhuset..
#1618430
Högtryck funkar säkert också ;-)
Nån gång har jag fått peta med en ståltråd nedifrån för att få loss proppen
I sista hand får man väl klippa av buntbandet, rensa slangen och sen montera nytt buntband.
#1618610
Erik Å skrev:Sitter dina slangar fast med buntband i nederänden?
På min så är det ett litet hål tvärs genom slangen och genom detta hål går buntbandet. Blir en alldeles utmärkt fälla för tallbarr och annat skräp…...
Jajjamen det gjorde dem -satt ihop alltså, det tog mig 3timmar **använde aldrig högtrycket** att rensa båda mina bilar från igenpluggningar.
D.v.s. de primära-dräneringarna
Anledningen till att man inte får in det i kupén är ju att det rinner över i en form av bräddavlopp så att sekundära-dräneringarna räddar situationen.
Men man vill ju inte att de sekundära ska pluggas igen också, så nu har jag rensat de primära ordentligt och satt tillbaka min egentillverkade sil,
i form av sträckmetall-aluminium, den tunna sorten (bild kommer ).

Silen är inte bra för den som inte håller efter, för den stoppar upp alla föremål som då kan lägga sig som ett lock ovan de primära dräneringarna.
Men jag har en bildammsugare som jag använder för att ta bort alla trädfröer med, så för mig är det bra med silen.
Anledningen till igenpluggning är för att jag inte gjort rent, bara försökt hindra förvärrande.

En anledning till att jag dragit mig för att lossa slangarna för att spola igenom(räcker tydligen inte med de kvar på plats) är de där konstiga originalklämmorna
som jag inte vet vilket verktyg som passar bäst, jag nyttjar polygripen och blir irriterad på alla omtag, än värre att få de tillbaka på plats.

Men nu äntligen har jag tagit mitt förnuft till fånga och slängt de dåligt konstruerade originalklämmorna, ska nu köpa rostfria slangklämmor så jag kan komma
åt och lossa lätt vid behov, men tills dess sitter de med buntband hjälpligt.
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
#1618619
Svanis skrev: Idag, 16:50 .. de där konstiga originalklämmorna
som jag inte vet vilket verktyg som passar bäst, jag nyttjar polygripen och blir irriterad på alla omtag, än värre att få de tillbaka på plats...
Håller med till 100%. Men nån hade en teori om att de där slangklämmorna används där man har plaststosar eftersom klämmorna fjädrar och kan ta upp temperaturutvidgning på plaströret. Sägs vara viktigt på kylaren om den har sidostycken av plast. Med vanlig slangklämma så lär man kunna få sprickor i plasten eftersom klämman är stum..
Kanske ligger något i detta. Eller så var de helt enkelt billigast och snabbast att montera i Volvos monteringslina.

Undrar om en stor klassisk hovtång skulle vara bra på att hantera fjäderklämmorna :-)
Ska leta nästa gång jag besöker loppisen :party:

Knivigt problem detta..du har ju bytt nästan[…]

Om plaststosen (röret) hade haft en valk nede[…]

Konstigt ljud

Hej, jag har precis köpt en Volvo V40 fr&arin[…]

3G släcks

Är det någon som vet ungefär var b[…]