Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1618575
Har luftat i riktig ordning och har sköljt igenom nästan en liter bromsvätska men får fortfarande mjuk broms som går för långt ned när tändningen slås på. När tändningen är avslagen så är bromsen stum. Antingen har jag en kass huvudbromscylinder eller så har jag fortfarande luft i systemet. Läser att man med hjälp av Vida (som jag har) enkelt kan lufta ABS-enheten men behållaren för bromsvätska gick aldrig tom så jag kan inte förstå att det skal ha kommet luft dit. Det verkar var väldigt ovanligt att huvudbromscylinder måste bytas på en 2010 model (har varit noga med att inte bottna pedalen när jag luftat bromsarna). Bromsslangar är sannolikt 15 år gamla men såg ok ut. Någon som har något tips på vad orsaken kan vara?
#1618577
Det blir ibland luftfickor när man luftar och att pumpa bort dessa är svårt.
Jag använder typ "Luftman" när jag luftar bromsarna, dvs lägger övertryck i bromsoljebehållaren. Bl.a. Mekonomen säljer detta verktyg.
En fördel är också att man klarar av att lufta utan medhjälpare.
#1618578
Kanske dum fråga men du har väl inte lyckats kasta om vänster och höger bromsok? De brukar ha L/R-märkning inpräglad i gjutgodset på insidan.
På vissa bilmodeller går det och då hamnar luftnippeln nertill dvs släpper inte ut all luft..

När man sätter i nya bromsbelägg och har kvar gamla skivor så hänger beläggen upp sig på kanterna av "rännan" som de gamla beläggen gjort i skivan.
De nya beläggen formar sig efter skivan efter något tiotal mil men innan dess kan det kännas svampigt.
#1618579
Hasse53 skrev: Igår, 23:15 Det blir ibland luftfickor när man luftar och att pumpa bort dessa är svårt.
Jag använder typ "Luftman" när jag luftar bromsarna, dvs lägger övertryck i bromsoljebehållaren. Bl.a. Mekonomen säljer detta verktyg.
En fördel är också att man klarar av att lufta utan medhjälpare.
Har en Luftman men med 1 bar tryck i däcket så var det inte tillräckligt för att trycka ut någon bromsvätska. Kanske inte är någon fara att öka trycket i däcket?
#1618581
Jag har en reducerventil ihopkopplad med min luftman, brukar ställa ventilen på 1.5bar. Under 1 bar kommer knappt nån vätska ut
Över 2 bar så börjar jag bli orolig för bromsvätskebehållaren.. Den är ju inte tänkt som trycktank :-)
#1618590
TS har stopp någonstans, kanske i huvudcylindern, men kan ju vara bromsslangarna bak. Kanske enklast att lossa vid ABS enheten och se om det kommer ut bromsolja. ABS enheten är ju oftast det sista stället man kan lossa på något, resten brukar ju vara ihoprostat.
Jag använder samma utrustning som "Erik Å" och runt 1 Bar brukar räcka. Men inte världens klass på min manometer, kan ju skilja mot Erik Å:s.

Hittade du orsaken till ljudet???

85 borde bli någon form av jord.

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Skramlade till i Toyotaappen. IMG_1322.png

Förstår att jag måste byta termis[…]