NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste ha en pendlarbil lite snabbt. sitter och budar på en V50 aut, 2008 med 2,4l bensin motor 140 hk.
Bilen har rullat 14000mil Kamrem Bytt 2021-12-14 vid 11 091 mil. 6 ägare ska besiktas 2026-02-28.
kända fel på bilen är följande
:Drivaxel damask skadad. Inre, Fram, Båda. är det dyrt om jag lämnar in den på verkstad?
Vad kostar en vanlig service på såna här bilar?
sen så är det vanliga slit skador lite rost, Lack Generellt mycket repor och små bulor.
Service boken verkar vara okej.
Max priset är 60 000kr är det ett okej pris?
Lite för törstig (hur lång ska du pendla?) gammal och dyr. Men det är ju upp till dig. Krocksäkerhet och komfort kostar.
Byta damasker är väl inte så dyrt, frågan är hur länge de varit trasiga och hur mycket smuts som kommit in. Nya drivaxlar är inte billigt. Har du ens provkört bilen?

Min pendlarbil i signaturen kostade 33tkr med 10.500mil.
0.46-0.5L milen och kedja.
Pendlarbil är oftast något man åker på veckan, och skruvar på helgen.
Den du är sugen på är en av dom mer reparationstunga bilarna jag ser efter egen erfarenhet. Med undantag för motorn är det konstant omsättning på reservdelar. (Säkert nån som inte har den erfarenheten, det är bara att gratulera)

Hade tänkt om, kolla efter en e-golf eller nåt.
Kan det verkligen vara ärliga mil på den ? Kanske uttagen redan 2007, 14k blir snitt på lite över 800mil /år , tror inte alla 6 ägarna kört så lite !?

Klart finns övertygande bevis från trovärdig verkstad på all service så kan det väl stämma . Inte en krona mer än 30k för en så gammal bil . Åtgärda damasker kan bli kostamt om även drivnutar är skadade.

En sån gammal bil lägger man inga pengar på verkstadsservice, be nån bekant byta olja + alla filter med 1-2 års intervall beroende på hur mycket du kör. Min fd V50 servades inte på verkstad efter 11 år .

Leta vidare !
Helgon skrev:Nu är det tyvärr min budget som styr mig. min smärtgräns är max 55tkr. Jag tittar på blocket olika Volvo modeller tyvärr de som säljs ligger mellan 25000 mil och uppåt. Franska bilar får fett bort.
Finns massa fina Swift för de pengarna. Både diesel och bensin med kedja.
Aygo/C1/107 må vara halv franska men det är Toyota motor och låda.
Rerervdelar och service/försäkring/skatt kostar dok en spottstyver mot Volvon.
Toyota IQ & Honda Jazz finns också om man vill undvika franskt helt.
Det måste finnas en mer prisvärd bil för dom pengarna tycker jag, min D2 köpte jag 5år gammal och aldrig haft den på en verkstad annat än för hjulinställning och en skadereparation som tog en månad.

Servicen görs löpande hemma i garaget eller i en gds-hall och trots att jag kör HVO100 så ligger jag på en milkostnad runt 20:- inkl. värdeminskning, försäkring och skatt.

Milen betyder inte så mycket på en bil idag, det finns ju en uppsjö med V70n & II som gått långt över 30.000.

Det var skillnad på 140 och 240 med spruckna instrumentbrädor och skruvmejsel till fönsterrutorna, idag är det svårt att se om en bil har gått 15 eller 30 tusen mil om rätt person ägt bilen.

Montera väck handsfacket så hittar du n[…]

osram led lampor

Är väl bara nightbreaker serien som &aum[…]

Problem baklucka

Hej, jag har en XC40 Recharge P8 från -21. F[…]

AC problem V70 2016 D3

Problemet löst, byte av kompressor, så […]