Jag tog igår den första långturen med bilen. Sträckan blev tur och retur till Mo i Rana, Norge. Det nästan precis 100 mil totalt, och vägen dit är främst kurviga 80-, 90- och 100-sträckor.
Den här bilen är en fantastisk landsvägskryssare. Det går inte att komma ifrån. Det första jag kan konstatera är att jag ville ha en paus betydligt snabbare än bilen på den här resan. När jag stannade efter 3,5h så hade bilen fortfarande 47% batteri kvar. Då hade jag avlagt ca 25 mil.
Jag valde att inte ladda då, utan rullade vidare efter en kort bensträckare. Första laddstoppet kom efter drygt 5h när bilen hade 17% batteri kvar. Då hade jag kört ca 38 mil. Egentligen ville jag testa gränserna, och jag är ganska säker på att jag egenligen hade kunnat klämma in 50 mil innan laddning (eventuellt med lite av batteribufferten), men jag hade lite tidspress ändå så jag valde att inte chansa. Detta blev vad jag kallar en fegisladdning på para några få kWh för att komma fram.
Utöver fegisladdningen så laddade jag två gånger på dessa 100 mil, upp till lite över 60% båda gångerna. Bilen “optimerade” inför laddningen och väl vid laddning så kom den upp i laddhastigheten den lovat på skärmen, eller högre. Återigen inser jag dock hur bortskämd jag blivit med priserna, och hur dyrt det är utan abonnemang. 6kr/kWh fick jag betala på samtliga platser. Däremot fanns det smidiga kortterminaler på samtliga laddare jag stannade vid, tummen upp. Laddade på kWatt Tärnaby, Cirkle K Rana och Ionity Storuman.
Bilen då?
Fantastisk är ordet.
Komfort
Dess säten är lite hårda till en början, men för mig ger dom stöd på rätt ställen och under dessa 100 mil så var det aldrig att jag kände mig trött eller hade ont i någonstans i kroppen, mer än den vanliga mosigheten man kan känna när man ändå sitter ner i typ 12+ timmar. Massagestolar som jag mest sett som en gimmick var rätt skönt, och jag tycker det faktiskt tillförde något i den här tappningen.
Ljudnivån är låg, den rullar fantastiskt mjukt och ligger stabilt på vägen. Den känns mer som ett strykjärn än vad våran Tesla gjorde, vilket är anmärkningsvärt för biltypen. Och, jag vet att detta har noll med ID.7 att göra, men satan vad det är skönt med rattvärme igen. Jag fryser så ofta om händerna på morgonen. Däremot kör jag fortfarande kortbyxor nedtill
Förarstöd
Jag har inget direkt att klaga på än så länge. Den adaptiva farthållaren är mjuk och bekväm, linjehållaren fungerade kanon på kurviga vägar. Den beter sig jättebra i rondeller (som Teslan inte ens verkade fatta vad det var) och den hjälper faktiskt mer än den stjälper. Skyltigenkänningen har överlag fungerat bra, bilen saktar in innan man når fram till skylten och är tydlig att den ska göra det.
Den är lite långsam på att öka igen efter en skylt ska dock sägas, men inte så det stör. Några gånger har den inte velat öka farten efter en tidsbegränsad skyltning, dvs det har kommit en ny hastighetsskyld som den känner av, men den ligger kvar på den tidigare begränsade hastigheten. Vet inte riktigt vad det beror på. Men överlag inga konstigheter.
Infotainment
Jag har väl inte direkt dolt att jag inte uppskattat VWs infotainment överlag, och jag håller fortfarande fast vid att det inte är intuitivt. Det är inte självklart vart jag kan hitta en inställning osv. Den är inte heller lika silkesmjuk i navigeringen som Tesla, men det är inte långt ifrån och känns som att det främst är vissa element som är lite segare än andra. Men när man väl kör tycker jag det funkar smidigt.
Jag har inte gett mig på att köra igång inbyggda Spotify-appen ännu då jag hört att den mest bara krånglar, vilket är synd för det ska tydligen vara bättre ljud i den än via Carplay. Högtalarna är väl rätt bra ändå, inget fantastiskt. Det är Harman Kardon-paketet i denna. Jag har dock hört att hela nivån ska höjas rejält med den eftermarknadsbas som många installerar, så jag får väl se om tomten kommer med en sådan
Ljus
Halvljuset är väl som förväntat. Lyser bra, inga konstigheter. Men helljuset...
helljuset Volkswagen! Det är riktigt,
riktigt bra. Helljuset lyser upp fantastiskt, och när jag säger att det lyser upp fantastiskt så menar jag inte “..för att vara helljus” utan jag menar det, punkt. Här
behövs faktiskt inte extraljus, för dom
flesta.
Bra spridning på ljuset långt ut på sidorna, bra längd. Det är inte lika långt ifrån Volvons upplevelse som man kan tro, och den har LED-konverterade helljus och en vedertaget bra LED-ramp. Förvisso under skylten, men ändå. Jag blev lika förundrad varje gång jag slog på det.
Och när jag säger “jag slog på det” så menar jag givetvis den fenomenala helljusautomatiken. Jag körde tre timmar i mörker igår och Matrix-strålkastarna med iq-light har varit nästan hundraprocentiga. Med det menar jag att inte en enda personbil har helljusblinkat åt mig, däremot verkar det som att lastbilar och bussar kan bli bländade så man får vara bredd att slå av helt. En bild jag tycks dela med andra VW-förare. Men det är häftigt att se hur den släcker ner zoner och lämnar andra på. Vid ett tillfälle såg jag en räv framför en mötande bil tack vare att det fortfarande lyste där. Det var häftigt.
Jag kommer ändå kasta på en liten LED-ramp för att få lite mer tryck rakt fram eftersom jag är bortskämd med det sen tidigare, så länge man håller sig till något med 1lux kring 400-500 meter så verkar det som att det lirar bra med automatiken. Den släcker då rampen så fort den första zonen i vanliga ljuset släcks och sen tänder den inte förrän allt lyser igen. Jag har siktat in mig på en Strands Nuuk e-line eller en OZZ LP1 tillsammans med XBB för att inte göra någon direkt inverkan på bilen. Men jag har inte riktigt bestämt vilken än.
Slutkläm
Nu var detta bara 100 mil av förväntade 6000 med bilen över kommande tre år, så vi får väl se hur det artar sig framåt. Men hittils?
Hatten av, Volkswagen.
IMG_9924.jpg (7.65 MiB) Visad 85 gånger
IMG_9928.jpg (2.37 MiB) Visad 85 gånger