Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har tänkt att eftermontera elfläkt på min 740 -90. Jag har vad jag tror folk kallar det "lilla" kylet, alltså har jag inga extra hål för tempgivare, därför kommer jag sätta tempgivarn med adapter direkt i kylarslangen...men då kommer frågan, vilken slang ska man sätta den i? Har läst runt på forumet och har hittat två personer som säger att man ska sätta den i den nedre slangen, men en annan fick problem med detta och satte i den övre istället.

I den övre kommer väl vattnet från motorn, innan det är kylt, och då känns det väl rimligast att sätta givaren där? Eller tänker jag fel?
Båda är möjligt, men de flesta kitten man köper har nog en tillslagstemperatur som är anpassade för att sitta på ingående slang till kylaren. Har du AC bör du också koppla så att fläkten alltid är på när ACn är igång.
frasse4 skrev: Idag, 05:58 Båda är möjligt, men de flesta kitten man köper har nog en tillslagstemperatur som är anpassade för att sitta på ingående slang till kylaren. Har du AC bör du också koppla så att fläkten alltid är på när ACn är igång.
Har ingen AC. Kittet köpte jag på klracing. Den givaren verkar slå till vid 82 och av vid 77, så då verkar det rimligt att sätta givaren på nedre slangen. Vattnet som kommer från termostaten är ju alltid 87~92°C så då hade det väl blivit knas om givaren satt där?

Är inte superhajj på det här så jag ursäktar min osäkerhet.
Ja med 82/77 låter det som den ska sitta på utgående från kylaren, annars går ju fläkten alltid när termostaten öppnar.

https://www2.bilia.se/biltillbehor/packa-och-lasta[…]

Precis. Tack så mycket för svar!

Turbo och kompressor i t6 och t8

Jag har inte haft balansaxelproblem, varken med B2[…]

Förvärmning Recharge

Ok. Så när man kör förvä[…]