NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen köpt i december 2024.

Juli 2025:
Det hela började med ett besiktningsbesked; 'halvljus, höger, svagt' - något jag inte kunde komma till bukt med då lampbyte eller justering av ljusriktning helt enkelt inte hjälpte och min kompetens inom bilelektronik inte sträcker sig längre än så.
Lösningen blev att beställa hem ny strålkastare (från Vparts) och detta gjorde susen, riktig skillnad i ljuskvalitet! Men jag märkte snabbt ett problem - helljuset i bytt strålkastare fungerade inte längre, något jag valde att ignorera för stunden.
Jag kände kort därpå att ljusstyrkan i den högra, nya strålkastaren nu överträffade den vänstra - och fattade därför beslutet att beställa hem ytterligare en strålkastare och ersätta även den.
Low and behold, satans jämn ljusbild jag nu hade! Men, tänk om... Mycket riktigt hade vänster helljus även det lagt av och i sin ordning så ignorerade jag det då jag mest såg fram emot att äntligen få bilen godkänt besiktad, vilket den blev! Detta var trots allt sommartid och behovet av helljus kändes distant.
När höstmörkret nu inträtt så är helljus-situationen plötsligt väldigt aktuell men jag kan banne mig inte lösa det. Jag har kontrollerat säkringar, som är hela samt köpt och provat liknande lampor utan resultat.
Min bil har dessa sortens lampor:
Bild
Inget jag haft erfarenhet av tidigare och jag har efter egen forskning inte heller skådat sorten i andra V50. Kontakterna till dessa lampor sitter för den delen inte ens i själva strålkastaren till skillnad från övriga lampor utan leder till en ballast(?) i motorutrymmet, men jag antar att detta inte utesluter möjligheten att strålkastarenheten styr helljusets funktion. Sammanfattningsvis så misstänker jag då samband mellan strålkastarbytet och de döda helljusen men kan inte klura ut varför eller hitta begripliga lösningar.
Därför ber jag här om råd! :crying:
Bilagor
Screenshot_20251001-225330.png
Screenshot_20251001-225330.png (416.77 KiB) Visad 13 gånger

Har tänkt att eftermontera elfläkt p&ari[…]

Bilen köpt i december 2024. Juli 2025: Det h[…]

Bensinpriser v2

...För mig personligen är då inte[…]

@dieselputte , Haft bilen på crossfit allts[…]