Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Som en rookie inom bilvärlden, är detta något man klarar av att byta själv? (båda sidor fram)

Eller bör man överlåta det till proffsen?

Tycker jag hittar lite skiljda bud vad som gäller, enligt vissa inlägg behöver man motorlyft för att man ev. behöver lossa lite från ramen, enligt andra är det enkelt.

Vad är det som gäller?

Mvh
Att byta krängningshämmare är lite krångligt. Att byta stagen som sitter men ena änden i krängingshämaren och andra i fjäderbenet (stabilisatorstag) är något somm alla fixar på en kvart (eftersom du fått besked om att byta "båda sidor fram" så kan vi utesluta att det är krängningshämmaren som de menar). Använd en domkraft för attt lyfta fjäderbenet så att kan få inn bulten på kulleden. Du måste hålla emot när du drar åt muttern. Antingen med en torx innuti själva "bulten" til kulleden eller med en fast nyckel om det er utfasning för mothåll.
Svanis skrev: Idag, 15:39 Fast nyckel av tunn typ krävs på baksidan att hålla emot med..
Flertalet nyare stag (inklusive Volvo original) har inte U-ringgrepp på baksidan utan i stället invändig torx längst ute i änden på bulten. Där kan man hålla fast bulten med en torx-bits så att den inte snurrar när man vrider muttern.
Men med tiden rostar allt ihop, vinkelslip kan vara lämpligt verktyg för demontering. :-D
Jag köper av princip aldrig framvagnsdetaljer från Biltema men just krängningshämmarstag gör jag undantag för. De har hållit nästan lika länge som original och kostar en bråkdel.

Vill man optimera livslängden så kan man lyfta på gummibälgarna och helfylla dem med universalfett innan man monterar de nya stagen.
Då finns ingen plats kvar för saltvatten att krypa in i. Inget vatten, ingen rost på kulan och livslängden mångdubblas :party:
V60 CC 2018-03 P3.

Finns, går det verkligen inte att få[…]

Bilen kvittrar då och då

ok, det är kanske frihjulet på generato[…]

Har en 360 med b200f som satte igång och b&o[…]

Fast nyckel av tunn typ krävs på baks[…]