Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst er diskussion på forumet och har följande fråga. Vet ni någon som kan omprogrammera en ECU för en Motornic 4.4. Har ett antal bilar av typ S90 och V90 med Volvo´s 6:a. De har mellan 1996- 1998 motoronic styrenhet 4.4. Mitt problem är att dessa bilar försågs med immobiizer för att minska stöldrisken. Immobilizerns styrenhet ger en kodad digital signal till ECU:n för motorn. Får den inte rätt signal, startar den bara några sekunder för att sedan stänga av motorn. Volvoverkstaden här hemma i Uddevalla (Brandth) har två fel- och omprogrammeringsenheter för dessa bilar, men nu är båda sönder och det finns inga nya att köpa in. Detta innebär att jag i en framtid kan stå med ett antal bilar, som inte går att köra p.g.a immobilizerfel. Kommer därför framledes behöva något företag eller person som kan omprogrammera ECU:n så den kan ge klarsignal till motorn även om den inte får denna startsignal från immobilizern. Kan någon hjälpa mig med förslag på firma.
Tänker mig då att de på www.atech2.se kanske kan hjälpa till, inte för att de verkar göra reklam om åtgärder på M4.4,
men möjligen dåliga lödningar som behöver bättras på.
Programmera om lär de nog inte kunna göra, men frågan är fri förstås -hör efter.

Men om det handlar om att chip tappar programmeringen, så låter det som om chip behöver bytas ut,
denna generation av VOLVO-bilar har så vitt jag vet inte teknik med krav att de inte får stå utan batteri för länge (så som vissa andra bilmärken hade kring denna tidpunkt redan).
Förvisso ska man inte starta bilen direkt efter återanslutning batteri, då det är långsammare databuss är det bra att vänta lite, går inte rent annars.
Vad är tillräckligt, oklart men själv är jag inte stressad så ca 5min låter jag gå före, eftersom jag haft problem med detta när jag varit för snabb på nyckeln.

**Kom på att på 850/x70 bilarna, där blev immobilizern integrerad i ECU först 1999, då inte M4.4 var aktuell längre.
(Kanske varierar beroende på motoralternativ)
Liksom du skriver, så finns egen immobilizer-styrenhet, vilken är separat, så M4.4-enheter ska då gå att byta ut mellan varandra.
Står lite om 97or i denna tråd
viewtopic.php?f=16&t=181046&p=1582671&h ... r#p1582671
**

Fått hem en blandad kompott av saker, bl.[…]

Mobilhållare

Som sagt, Brodit. Jag har haft dess hållare […]

Hej lånar tråden här har liknande[…]

Tog en tidig besiktning då bilen behö[…]