Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

(Läs så här, för besiktningen är knorrande fjäderben samma som defekt topplagring, tydligen)

Bytte ut till kompletta fjäderben Vparts, besiktningen 2019 kommenterade defekta topplagringar.

Fick kompletta fjäderben på garanti av Vparts, besiktningen 2020 kommenterade defekta topplagringar.

Köpte dyra Volvo topplagringar och bytte ut, besiktningen 2021 & 2022 kommenterade defekta topplagringar, jag informerade att jag bytt 2ggr efter deras kommentarer och nu senast sattes dit original-topplagring.

Beställde (pga klonkande vid låga farter Vparts dämpare) nu istället Sachs dämpare från Skandix och transplanterade delarna dit, så med
-Sachs dämpare
-Vparts fjäder med toppskål
-Volvo topplagring
….besiktningen 2023 och 2024 kommenterade defekta topplagringar.
Däremot försvann klonkandet helt, nu med märkesdämpare med rätta toleranser!

Besiktningen 2025 kommenterade inte de knorrande fjäderbenen, märkligt nog.

Nu i helgen eftersom jag beställde fel Sachs **med** oljedämpare, så har jag pga körkänslan valt att investera i Bilstein gasdämpare.
Har än så länge bytt ena sidan, ska ta tag i andra idag.
Glömde att lyssna efter knorrande, utgår ifrån att det är kvar, återkommer efter utfört.

Men iaf, varför knorrar fjäderbenet, ska något fettas in före montage/ihopmontering ?
Renovering framvagn Volvo 240

Tack. Den var inte dålig, nej. Men det finns[…]

Lite sent ute här men har en v70 98 som jag s[…]

Diverse Volvo 7/900

Diverse Volvo 7/940! Jag heter Truls, och jag och[…]

Bra koppling 300hk

Dubbelmasse- och pottsvänghjul är 2 helt[…]