Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,

Skaffade nyligen en för mig ny pendlarbil som hittills gått bra. Igår (!) började höger yttre drivknut knacka vid fulla rattutslag, idag lät det så pass illa att jag inte törs köra innan den är bytt - lagom på en lördag? Tog av hjulet och såg att damasken är tyvärr, mer eller mindre borta.

Jag har ca 10 mil till Motonet & Biltema och tänkte åka ner för att köpa en ny drivknut.
Både motonet och biltema anger tydligt om knuten passar automat kontra manuell låda - skiljer verkligen den yttre knuten mellan automat/manuell?

Någorlunda snabba svar önskas och ber om ursäkt på förhand om detta avhandlats innan, snabbgooglade men hittade inget som var spot on.

// Daniel
Jag gjorde en gång provisoriska damasker till en bil som skulle besiktigas, den gick faktiskt igenom med anmärkning. Nu hade jag en rulle1 mm gummi "på hyllan" men det borde gå med med eller mindre vad som helst. Typ några varv köks handduk och buntband...... Ska ju bara sitta ett tag. Bara det håller inne fettet något så när. Fyll i fett i den sittande damasken, vira om några varv vad du hittar och kör försiktigt utan att svänga för skarpt. Så funkar det........
Gå in på trodo.se och kolla vad du får för förslag på ytterknut till manuell respektive automat.
Hos trodo brukar man kunna köpa SKF eller FAG (mer premium än så blir det inte :-) ) till rimligt pris. Inte supersnabb leverans dock, man kan inte få allt ;-)
Vparts brukar också ha rätt bra koll på vad som passar eller inte, vet inte om de säljer knutar dock.
Turbo och kompressor i t6 och t8

Jag kan inget om bilarna under huven. Har aldrig &[…]

Hällt i fel olja!

OK, jag kör byte på max 1000, ibland 15[…]

Detaljerna till handbromsen är nu prydligt ro[…]

Gå in på trodo.se och kolla vad du f&a[…]