Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Idag blev det en otrevlig start på dagen.
Min trotjänare klickade inte ens när jag vred till startläget på nyckeln.
Har aldrig jäklars förr om det funnits ström i batteriet.
Inte ens med startkablarna påkopplade blev det någon skillnad.
Det blir bara tyst.
Alla lampor skiner för fullt men inget händer när jag kommer till startläget.
Fick rulla igång den för att ta mig till jobbet idag.
Vad är det vanligaste felet? Startmotorn eller tändningslåset?
Hur mycket krångel är det att byta tändningslås egentligen?
Är det något som måste kodas om och sån skit eller kan man byta bara kontaktplattan på dom här?
Bilen är som sagt en V70 2,4 140hk från 2000.
Steg 1, kolla att lilla kabeln på startmotorns solenoid sitter fast.
Steg 2. Kolla att det finns spänning på lilla kabeln när man försöker starta, OBS växel i friläge så du inte blir överkörd.
Finns det spänning ock kabeln sitter fast sitter felet antagligen i startmotorn, prova att knacka på den för att se om kolen hängt sig.funkar det då är kolen antagligen slut och startproblemen kommer att komma tillbaka inom en snar framtid. Byt startmotor.
Finns det ingen spänning kan man misstänka startkontakten i tändningslåset, har aldrig bytet på din generatoin av v70 men på v70 N är det ett 10 min jobb ingen programering
TorpareHedlund skrev: Hur mycket krångel är det att byta tändningslås egentligen?
Det är buslätt, man byter omkopplaren (kallas startkontakt) som sitter bakom tändningslåset.
Se upp bara, det finns två utföranden, i metall eller plast med olika kontaktdon. Brytpunkt nånstans mitt i my 2000

Bilder på sida 3 i tråden
viewtopic.php?f=16&t=176956
Dekortejp 240

Är det det den där svarta ca 5 cm breda […]

Byte krossad framruta 244 1975

När du limmade med biltemas "marintä[…]

Troligen tänker man på den kabeln som […]

För den som måste köpa bil med pl&[…]