Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chronauss
Nu har det kommit 8 nya svar där ingen kan säga om ljudet jag har är typiskt oljud från däcken i v90 eller om det är något annat fel. ÄR DET SÅNT HÄR MISSLJUD NI MED HAR?

http://sndup.net/pjrv
Chronauss skrev:Jag undrar om ni andra här känner igen missljudet i min v90 låter som att någon blåser i en flaska eller något 3 ggr per sekund. Orytmiskt oberoende av hastighet ökar ej i intensitet när man ökar farten etc. Börjar i cirka 30 km

Det konstiga är att om man lutar sig fram mot ratten så försvinner ljudet. Ljudet hörs bäst i huvudhöjd mellan framstolarna..

Livrädd att det ska vara något fel på bilen då delarna brukar kosta som en hel v70. Klämt och kännt överallt utan att hitta några problem. Bilen precis nybesiktad utan anmärkning.

Till saken hör att jag jobbar som industrioperatör med uppdrag att upptäcka missljud (lagerljud, lådor etc.) vilket gjort mig ganska överkänslig mot missljud. Frugan hör inget oljud alls t.ex.

Får för mig att vinterdäcken ger ett högre ljud.

http://sndup.net/pjrv
av Chronauss
Alltså jag måste bara fråga är det någon annan som får resonansljudet redan i 25 km/h? Även på grusväg...kvittar vilket underlag jag kör på låter likadant..
Hej!
Gammal tråd, men finns det någon allmän samsyn kring vägljud i V90?

Jag köpte för någon månad sen en V90 MY22, tyckte den lät ok på provkörningen, inte knäpptyst men ok. Däremot har jag tyvärr först i efterhand förstått att den är ganska högljudd på grov asfalt och det är rentav öronbedövande i kupén på grusväg. Främst lågfrekvent vägbuller. Däcken kanske kan göra lite skillnad på asfalt, men oljudet på riktigt dåliga vägar? (Har Pzero 18"...)
Funderar ärligt talat på att sälja på en gång och köpa något annat, men det vore synd för det är annars en riktigt skön bil.
Användarvisningsbild
av lennarte
Dagens moderna bilar har inte längre däck för komfort. Allt går numera ut på att minska bränsleförbrukning och även utseende med häftiga fälgar. Detta resulterar i fälgar med stor diameter och däck med låg profil. . Väghållningen är är ju bättre med dessa däck, men detta är ju egentligen ointressant då vi numera har hastighetsbegränsningar över allt.
T.ex våran Subaru går tystare och mjukare med vinterdäcken (odubbade vinterdäck 215/70x16") än med sommardäcken (245/55x18). Det skiljer omkring 10 dB. Visserligen mätt med dB mätare i mobiltelefonen, men skillnaden är där. Det är original däck och fälgar och där är bra mönster ännu, men tanken är att ersätta sommarhjulen med samma dimention som vinterdäcken framöver
På bilar idag är där väldigt stora bromsar p.g.a dagens väldigt tunga och snabba bilar. Detta gör att man måste ha stora bromsar och det blir då stora fälgar ( diametern) och då blir det ofta låg profil på däcken vilket resulterar i stötiga och bullriga däck.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32

Ai ai, det var jo et supert tips :-) , var ikke kl[…]

Hej! Idag blev det en otrevlig start på dage[…]

Enormt vägljud i V90

Dagens moderna bilar har inte längre däc[…]

Löst. Backljuskontakten var lätt att hit[…]