Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
#1617711
Hej har en xc90 D5 awd 2012 som det ska vara 0W-30 A5/B5 olja i.. råkade hälla i 5w-30 ACEA C2, C3...! Hur illa är detta? Är det bara att köpa ny olja?
av KalleJ
#1617713
Det är inte fel olja. Bara inte rätt enligt boken.
Kör 1000mil eller byt till våren igen (byt oljan lite tidigare änn vanligt bara).
av KalleJ
#1617722
Det är en en annan klassning. Skillnad på fel olja och fel olja. Det är inte en 0W20 eller 10W40 mineral olja.

I princip bara Volvo som envisades med full saps A5/B5 i dieselbilarna.
Alla andra gick över till C oljor tidigare.

C3 oljan är tjockare än A5/B5, så det lilla extra skyddet från saps täcks upp av viskositeten.
Bara TBN värdet som är lite lägre. Jag hade bytt oljan igen till våren eller fortsatt köpa C3 olja :P
Tänk på att manualen är 13 år gammal. Har hänt lite med oljespecifikationerna sedan dess.

https://www.lubrizol.com/company/specif ... a-a5-b5-23
https://www.lubrizol.com/company/specif ... acea-c3-23
Användarvisningsbild
av MartinS
#1617725
Jag hade bytt till den specifikation som Volvo rekommenderar.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1617790
C-klassade oljor är en nyare klassning än A och B. Denna olja är snällare mot partikelfilter än äldre typer.
Har inte behövt regenerera partikelfilter en enda gång sedan dom gick över till 5W-30 C olja istället för 0W-20 A/B olja. Detta på frugans Subaru XV-21 servad på Subaru verkstaden under garanti tiden.
Senaste servicen gjordes på en "vanlig" verkstad, då fick jag säga till att Subaru ändrat specifikationen på oljan. Annars hade dom hält i 0W-20 A/B olja som det står i boken
av kicken
#1617834
Okej ja det verkar som C klassen är en nyare modell, men bilen jag kör är ju av äldre modell sådär jag blir lite nojig liksom 😅
av KalleJ
#1617836
kicken skrev:Okej ja det verkar som C klassen är en nyare modell, men bilen jag kör är ju av äldre modell sådär jag blir lite nojig liksom 😅
Nej, Lennart har inte så bra koll.
Både C2, C3 och A5/B5 specifikationerna "lanserades" 2004. Vilket fortfarande är ganska orelevant, då de båda har uppdaterats ett gäng gånger sedan dess.

Kör du vidare med C3, vill du vara duktig kör 10-15% kortare oljebytesintervall. Lite lägre TBN på C3 oljan.
Skicka in oljan på analys efteråt så får du svart på vitt om den duger eller ej.
#1617967
kicken skrev:Hej har en xc90 D5 awd 2012 som det ska vara 0W-30 A5/B5 olja i.. råkade hälla i 5w-30 ACEA C2, C3...! Hur illa är detta? Är det bara att köpa ny olja?
Jag kan för lite om motorolja för att svara på detta, men jag tar upp lite annat om motorolja nedan.

Angående kvalitet på motoroljor, ACEA och API klasserna enligt länkarna nedan.
https://www.seasea.se/oljeguiden
https://www.liqui-moly.com/sv/se/produk ... ioner.html
https://www.motointegrator.se/blog/moto ... ficeringen

I min V70 bensinare 2005:a så ska jag ha ACEA A5 klassad motorolja med viskositeten 0W-30.
När jag köper motorolja till min V70, så köper jag en ACEA A5 klassad motorolja, men jag försöker hitta en motorolja som är klassad som både ACEA A5 och API SN för jag vill ha en motorolja som är högt API klassad samtidigt som den är ACEA A5 klassad med viskositeten 0W-30 eller 5W-30.
Jag vet inte om detta är riktigt, men det är min tro och jag tror inte enbart i kyrkan.
Bilen rullar oftast under 500 mil per år, men jag byter i alla fall motorolja en gång per år i motorn.
Sota ur partikelfilter i Vida

Angående metoden att se när en regene[…]

Finns det möjlighet att ta del av filmen elle[…]

Precis så. De har infört snabbknappar d[…]

Hällt i fel olja!

Hej har en xc90 D5 awd 2012 som det ska vara 0W-3[…]