Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paninder
Tänkte låta min kreativitet flöda nu på mellandagarna,
så sagt o gjort lämnade av sambon på köpcentret o skred till verket.

Hade fått några förhållningsregler ( ja jag vet jag har blåa filt tofflor hemma) ang baslådan från min bättre hälft.
det ena var att det fick inte inkräkta på bagageutrymmet, då vi har hundbur o hennes shopping kassar att tänka på, det andra var att bilen skall kunna återställas till original den dagen vi säljer den.

Sagt o gjort. Jag åkte förbi beijer o köpte två halvstora skivor 16 mm mdf och lite skruv o lim och begav mig mot garaget.
Där mötte jag min vapen dragare Jonas o han är en av anledningarna till att jag fick förhållningsregler av min sambo, för hon vet att det brukar spåra ur när han o jag bygger bilstereo.

Men för engångs skull tänkte vi hålla oss till planen.

vad hade vi nu kommit fram till jag o jonas. jo

Att baslådan skulle byggas i reserhjulsbaljan så vi fick vackert offra reservhjulet, ( euromaster har jour 24/7 i hela europa)
Och på samma plats skulle även slutsteget få plats, detta skulle sen kopplas ihop med original stereon ( tyvärr var lågnivå adaptern slut ) skulle komma in i mitten på veckan)

Så nu kör vi igång.

Basen jag skall använda är en 10 tums Phoenix gold som enligt tillverkaren skulle ha ca 30 liter i sluten låda.
Slutsteget ett clarion 2*100w.

Bild
så här såg det ut när vi rensat lite i reserhjulsbaljan

Bild
Baslådans alla skivor är ritade dags o börja såga

Bild
Botten delen är nu utsågad dags o prova den i bilen.

Bild
Resten av delarna är utsågade

Bild
Så nu börjar det likna nått.
baslådans golv o sidor limade o skruvade

Bild
Hela lådan är provmonterade o den passar :D

Bild
Dags att göra toppen/taket av lådan,
vi valde att såga toppen så att den täckte lådan samt följde reservhjulsbaljans form så att det blev snyggare.

Bild

Baslådan fäste vi på samma sätt som man fäster reservhjulet, dvs med en skruv så nu kommer den ingen vart.
+ att det blir svårare för tjuven att få loss allting, istället för att bara lyfta hela lådan med steg o bas rakt ut.
då man måste ta bort basen för att kunna skruva loss baslådan

Bild
Dags att dra lite kablar o klä eländet.

Bild
provmontering i reservhjulsbaljan

Vi valde att sätta säkringshållaren på lådan då den är mer lätttillgänlig där
+ att säkringen inte är mer än 15 cm från batteriet enligt försäkringsbolagens rekomendationer.

BildSteget skruvas på o basen monteras, och hela kalaset monteras tillbaka i reserhjulsbaljan.

Bild
Golvet är tillbaka monterat och allting passar o inget tar i när man stänger/lägger på golvet.

Mission complett

Moderatorna jag tror jag la detta på rätt ställe om inte får ni gärna flytta på det.
o anders du får gärna hjälpa mig hur jag får bilderna större, provade alla möjliga inställningar på imageschack men tydligen är jag inte så kompis med de progammet/websiten
Senast redigerad av 1 Paninder, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Håller med. Bilder önskas.
Prova att sätta först en [img]och%20länktexten%20som%20du%20gjort%20ovan,%20men%20glöm%20inte%20att%20avsluta%20med%20en[/img] så ska de gå bättre.
Men bäst är att ladda upp de på en egen server om du har någon sida.
av Paninder
skall prova mig fram

skriker om jag behvöver mer hjälp :wink:
av wooxer
Denna lösningen var ju inte alls så dum :)

Har själv gjort något liknande men med ett sk basrör istället.
Bild:
Bild
Men när jag nu sett hur snyggt du fick det så funderar jag på att snickra ihop en liknande variant då min lilla 8" bas inte hänger med så långt.
Är det lågnivå adaptern fran Backes som du tänkt använda dig av tro?
Kör själv med en adapter som tjuvar signalen från en av de bakre diskanterna och gör om den till lågnivå.

Du får gärna skicka mig ett PM med de måtten du hade på din baslåda.
Användarvisningsbild
av Brainy
Paninder skrev:... o anders du får gärna hjälpa mig hur jag får bilderna större, provade alla möjliga inställningar på imageschack men tydligen är jag inte så kompis med de progammet/websiten
Fixat! Tills nästa gång så väljer du länken i rutan längst ner när du uploadat fotot, det är en direktlänk till fotot.
Klistra in länken i ditt inlägg här och sätt [img]före%20och[/img]efter.

Men snyggt jobbat! Vad kostade det allt som allt? Tänker på om det är värt att bygga istället för att handla orginalsubben. Skriv gärna och berätta om du är nöjd med ljudet när du fått hem lågnivåadaptern.

mvh
Anders
av Paninder
Måtter om jag inte kommer ihåg fel är

50*50*20 cm yttermått det gav 37 liter.

lite priser.

Mdf 250 kr
steg hade ett beg hemma 2*100w ca 1000 kr
Bas köpte beg av en kompis 500 kr
Tyg 1,5 m 200 kr
ström o jord kabel 1 m vardera 100 kr
säkringshållare 50 kr
högtalarkabel 1 m 20 kr
Lågnivå kabel 300 kr
lågnivå adapter 350 kr
-------------------
Totalt 2770 kr

men se dessa priserna inom parantens då en del grejor hade jag liggandes o därmed inte kommer ihåg exakt vad de kostar
Användarvisningsbild
av Loner
snyggt!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu till helgen ska min eminente svåger få den stora äran att hjälpa mig att plasta en låda till V70:in. :)

Han håller själv på med ett litet ELMIA-bygge (ses på garaget under namnet erixxon)

Faller det väl ut (kommer att jämföra med Volvos egen sub) så är tanken att vi ska göra en form som en firma i ett annat land 8) ska få gjuta fler lådor av osv.

Kravet är att reservhjulet ska få plats precis som orginalsubben tillåter.

Återkommer med lite bilder på projektet i en egen tråd sen!

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]