- sön 30 dec 2007, 11:46
Tänkte låta min kreativitet flöda nu på mellandagarna,
så sagt o gjort lämnade av sambon på köpcentret o skred till verket.
Hade fått några förhållningsregler ( ja jag vet jag har blåa filt tofflor hemma) ang baslådan från min bättre hälft.
det ena var att det fick inte inkräkta på bagageutrymmet, då vi har hundbur o hennes shopping kassar att tänka på, det andra var att bilen skall kunna återställas till original den dagen vi säljer den.
Sagt o gjort. Jag åkte förbi beijer o köpte två halvstora skivor 16 mm mdf och lite skruv o lim och begav mig mot garaget.
Där mötte jag min vapen dragare Jonas o han är en av anledningarna till att jag fick förhållningsregler av min sambo, för hon vet att det brukar spåra ur när han o jag bygger bilstereo.
Men för engångs skull tänkte vi hålla oss till planen.
vad hade vi nu kommit fram till jag o jonas. jo
Att baslådan skulle byggas i reserhjulsbaljan så vi fick vackert offra reservhjulet, ( euromaster har jour 24/7 i hela europa)
Och på samma plats skulle även slutsteget få plats, detta skulle sen kopplas ihop med original stereon ( tyvärr var lågnivå adaptern slut ) skulle komma in i mitten på veckan)
Så nu kör vi igång.
Basen jag skall använda är en 10 tums Phoenix gold som enligt tillverkaren skulle ha ca 30 liter i sluten låda.
Slutsteget ett clarion 2*100w.

så här såg det ut när vi rensat lite i reserhjulsbaljan

Baslådans alla skivor är ritade dags o börja såga

Botten delen är nu utsågad dags o prova den i bilen.

Resten av delarna är utsågade

Så nu börjar det likna nått.
baslådans golv o sidor limade o skruvade

Hela lådan är provmonterade o den passar :D

Dags att göra toppen/taket av lådan,
vi valde att såga toppen så att den täckte lådan samt följde reservhjulsbaljans form så att det blev snyggare.

Baslådan fäste vi på samma sätt som man fäster reservhjulet, dvs med en skruv så nu kommer den ingen vart.
+ att det blir svårare för tjuven att få loss allting, istället för att bara lyfta hela lådan med steg o bas rakt ut.
då man måste ta bort basen för att kunna skruva loss baslådan

Dags att dra lite kablar o klä eländet.

provmontering i reservhjulsbaljan
Vi valde att sätta säkringshållaren på lådan då den är mer lätttillgänlig där
+ att säkringen inte är mer än 15 cm från batteriet enligt försäkringsbolagens rekomendationer.
Steget skruvas på o basen monteras, och hela kalaset monteras tillbaka i reserhjulsbaljan.

Golvet är tillbaka monterat och allting passar o inget tar i när man stänger/lägger på golvet.
Mission complett
Moderatorna jag tror jag la detta på rätt ställe om inte får ni gärna flytta på det.
o anders du får gärna hjälpa mig hur jag får bilderna större, provade alla möjliga inställningar på imageschack men tydligen är jag inte så kompis med de progammet/websiten
så sagt o gjort lämnade av sambon på köpcentret o skred till verket.
Hade fått några förhållningsregler ( ja jag vet jag har blåa filt tofflor hemma) ang baslådan från min bättre hälft.
det ena var att det fick inte inkräkta på bagageutrymmet, då vi har hundbur o hennes shopping kassar att tänka på, det andra var att bilen skall kunna återställas till original den dagen vi säljer den.
Sagt o gjort. Jag åkte förbi beijer o köpte två halvstora skivor 16 mm mdf och lite skruv o lim och begav mig mot garaget.
Där mötte jag min vapen dragare Jonas o han är en av anledningarna till att jag fick förhållningsregler av min sambo, för hon vet att det brukar spåra ur när han o jag bygger bilstereo.
Men för engångs skull tänkte vi hålla oss till planen.
vad hade vi nu kommit fram till jag o jonas. jo
Att baslådan skulle byggas i reserhjulsbaljan så vi fick vackert offra reservhjulet, ( euromaster har jour 24/7 i hela europa)
Och på samma plats skulle även slutsteget få plats, detta skulle sen kopplas ihop med original stereon ( tyvärr var lågnivå adaptern slut ) skulle komma in i mitten på veckan)
Så nu kör vi igång.
Basen jag skall använda är en 10 tums Phoenix gold som enligt tillverkaren skulle ha ca 30 liter i sluten låda.
Slutsteget ett clarion 2*100w.

så här såg det ut när vi rensat lite i reserhjulsbaljan

Baslådans alla skivor är ritade dags o börja såga

Botten delen är nu utsågad dags o prova den i bilen.

Resten av delarna är utsågade

Så nu börjar det likna nått.
baslådans golv o sidor limade o skruvade

Hela lådan är provmonterade o den passar :D

Dags att göra toppen/taket av lådan,
vi valde att såga toppen så att den täckte lådan samt följde reservhjulsbaljans form så att det blev snyggare.

Baslådan fäste vi på samma sätt som man fäster reservhjulet, dvs med en skruv så nu kommer den ingen vart.
+ att det blir svårare för tjuven att få loss allting, istället för att bara lyfta hela lådan med steg o bas rakt ut.
då man måste ta bort basen för att kunna skruva loss baslådan

Dags att dra lite kablar o klä eländet.

provmontering i reservhjulsbaljan
Vi valde att sätta säkringshållaren på lådan då den är mer lätttillgänlig där
+ att säkringen inte är mer än 15 cm från batteriet enligt försäkringsbolagens rekomendationer.

Golvet är tillbaka monterat och allting passar o inget tar i när man stänger/lägger på golvet.
Mission complett
Moderatorna jag tror jag la detta på rätt ställe om inte får ni gärna flytta på det.
o anders du får gärna hjälpa mig hur jag får bilderna större, provade alla möjliga inställningar på imageschack men tydligen är jag inte så kompis med de progammet/websiten
Senast redigerad av 1 Paninder, redigerad totalt 0 gånger.
Mvh
Martin
V70 II D3 summum -11
Martin
V70 II D3 summum -11