Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Turboblondie75
Tjena.
Min 230fk m90 vill ha lite bättre koppling.
Effekten ligger nånstans 280hk kanske och slirar med orginal koppling.

Sitter dubbelmasse svänghjul idag .
Har ett enkelmasse med att utnyttja om det skulle vara ett bättre alternativ?
Har kollat lite på förstärkt tryckplatta från kl till enkelmasse.
Vad har ni för förslag?
Budget samt syfte med bilen?
Tror du kommer undan med att bara skicka in en sinter. Pallar ju ~25% mera vrid då. Så länge tryckplattan är fräsch iaf.
Annars är det rätt vanligt att folk köper 712 platta, men jag hade personligen hellre kört med emhjul och 763 + diesellamell om du ändå ska lägga lite pengar på grejerna. Går även att köra med "850r" koppling men denna tillverkar sachs inte längre.. tror jag.
Tänk på att diverse kringkostnader så som förstärka kopplingsslangen, planslipa/balansering osv kan göra det dyrare än man tror.
Finns ju bilar som gått >50k utan ras, och så finns det folk som lyckas rasa ett friskt på en kväll med originaleffekt (för mycket slir och värme?), samt de som kör med 500nm+ med dubbelmasse. Sitter ju dbhjul i mååååånga bilar med bra vrid så som dieselmaskiner och bmw sportbilar. Personligen hade jag kört med enkelmasse då det finns till hands, väger mindre, och därmed ger bättre respons. Du kommer inte få problem som extremt lättade svänghjul kan skapa heller. Är man nojjig kan man bygga ett skydd. Sök "Kardan/Svänghjulsskydd" på t.ex. rejsa eller på sbf och kika hur det är konstruerat, eller köp en färdig lösning för 1000 spänn ungefär.
Nästa elbil från Volvo?

har ju noll betydelse för gemen man, de flest[…]

Bilen är nu tappad på olja och felko[…]

Missljud tomgång Volvo v60

Hej, Är det någon som har någon […]

Just det, det här är Telia...