Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1617620
ShogunX skrev: tor 18 sep 2025, 12:27 När oljenivån är för hög brukar meddelandet indikera det genom att nämna just oljenivå. I och med att meddelandet på din bild inte gör det och att din oljenivå ser bra ut är det inte säkert att det är något fel på nivån.

Det finns flera teorier om ditt meddelande; en simpel glitch, att nivån (den som @klacken nämner ovan) inte nollställts vid oljebyte, trasiga spridare och liknande. Sett till bilens oljeförbrukning, ålder och miltal hade jag dock lagt slitna kolvringar på hyllan tills vidare. Om jag har förstått det rätt kör du en del längre sträckor och med last, det tycker jag är tillräckligt för att nästan helt avfärda teorin om att DPF-regenereringen inte får gå tillräckligt ofta och/eller blir avbruten.

Enklast att göra: lukta på oljan för att avgöra om den luktar diesel. Gör den inte det kan du avvakta för att se om meddelandet kommer tillbaka. Enkelt att göra vid rätt förutsättningar: ett oljebyte där du undersöker och följer Volvos anvisningar noggrant.
Jo precis det körmönstret stämmer bra med mitt.
Körde exempelvis ca 70 mil motorväg i fredags, har aldrig haft problem med DPF och jag har haft bilen sen 2017 utan förändrade körmönster.

Har luktat på oljan och kan väl inte direkt påstå att den luktar diesel, varken som varm eller kall.
Var ute en runda nu precis när motorn var kallare (inte genomkall), då kom meddelandet upp direkt när bilen startades.

Jag får helt enkelt köra så lite som möjlig till måndag morgon då bilen ska in och tappas.

DPF verkar vara i sin ordning:
.
1000007984.jpg
1000007984.jpg (894.78 KiB) Visad 153 gånger
1000007988.jpg
1000007988.jpg (916.54 KiB) Visad 153 gånger
av KalleJ
#1617623
Ett par millimeter för hög oljenivå behöver du inte köra mindre för, tappa ur när du hinner bara.
Eller byt oljefiltret uppifrån och sug/torka upp lite olja.
#1617637
Jag hade nog försökt tappa/suga ur en halvliter, det är ju inte fel (snarare rätt i min bok) att ligga i mitten på mätaren/stickan. När jag byter olja brukar jag tappa i rek-värde minus 0,5L, sedan får jag toppa upp om det skulle behövas, men det behövs sällan om man vill ligga "mitt på stickan".

Felkoden indikerar ju tydligt att det är hög nivå, oavsett vad det står i DIM.
#1617697
KalleJ skrev: tor 18 sep 2025, 21:17 Ett par millimeter för hög oljenivå behöver du inte köra mindre för, tappa ur när du hinner bara.
Eller byt oljefiltret uppifrån och sug/torka upp lite olja.
Tack, ja det rådet har jag fått från fler håll.
Bilen ska tappas på måndag morgon.
#1617698
MartinS skrev: Igår, 07:31 Jag hade nog försökt tappa/suga ur en halvliter, det är ju inte fel (snarare rätt i min bok) att ligga i mitten på mätaren/stickan. När jag byter olja brukar jag tappa i rek-värde minus 0,5L, sedan får jag toppa upp om det skulle behövas, men det behövs sällan om man vill ligga "mitt på stickan".

Felkoden indikerar ju tydligt att det är hög nivå, oavsett vad det står i DIM.
Jo det är ju bättre att ta ur lite mer för att sen fylla på.
Lättast är dock att lossa tappluggen i koppen till oljefiltret så det rinner ut den vägen, istället för att suga upp olja.

Vad är det för årsmodell? Tycker d[…]

Jag hade nog försökt tappa/suga ur en […]

https://static.bonniernews.se/images/86/a6/86a630[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Intressant att det är olika beroende på[…]