Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
20FJan skrev:Ni som skriver hur det är, ange gärna vilken nätägare det gäller eftersom det funkar olika hos olika.
Hos Mälarenergi räknas bara den timmen som uppmätt högst effekt.

Undrar om införandet av 15-min debitering innebär att effektavgiften kommer baseras på en kortare mätning. Isåfall kommer det kanske slå ganska hårt jämfört med tidigare där effekten jämnades ut över en timmes snitt.
Göteborg energi debiterar idag 45kr'kWh, uttaget som ett snitt på de tre timmarna man haft högst förbrukning. Dom skall visst ändra 2027, oklart för mig hur..
Men jag tror ju knappast det blir billigare..

/Thomas
av Lövet
Allinug skrev:Men det är ofta lågt timpris vid lunch och detta ligger ju nu inom tidsperioden för effektavgiften: 7-19.
T ex nu är spotpriset 6,27 öre/kWh, och det är lunch så då skulle man vilja köra både spis, ugn, tvättmaskin och torktumlare. Men vad blir det för effekt då?
Exakt. Prismodellerna är inte synkade överhuvudtaget.

2027 ska det (om det fortfarande gäller?) det regleras hur man får ta ut effektavgiften så det blir lika över landet. Men vågar man lita på det?
Användarvisningsbild
av Funk
Lövet skrev:
Allinug skrev:Men det är ofta lågt timpris vid lunch och detta ligger ju nu inom tidsperioden för effektavgiften: 7-19.
T ex nu är spotpriset 6,27 öre/kWh, och det är lunch så då skulle man vilja köra både spis, ugn, tvättmaskin och torktumlare. Men vad blir det för effekt då?
Exakt. Prismodellerna är inte synkade överhuvudtaget.

2027 ska det (om det fortfarande gäller?) det regleras hur man får ta ut effektavgiften så det blir lika över landet. Men vågar man lita på det?
Man undrar ju, man ser ju skillnaden på t.ex huvudsäkringar..

/Thomas
  • 1
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281
  • 282

Jag är i startgroparna att köpa takr&a[…]

Är bränsletrycksregulatorn dålig s[…]

Elpriset

Men det är ofta lågt timpris vid lunc[…]

Huruvida det står "klart och tydligt&qu[…]