Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo 240 GLT -88

Helt plötsligt ryckte det till i visaren i hastighetsmätaren, sen stannade visaren.
Vägmätare och trippmätare fungerar.

Hastighetsmätaren är elektriskt driven, ej vajer.

Någon som råkat ut för samma sak eller har tips ?
Detta är ganska vanligt på 7/900 modellerna. Finns på nätet flera som reparerar mätarhus, sök på blocket. Finns en i Fjugesta (Örebro).
I min (745-a) fungerat inte tank mätaren, tripp mätaren, oljetryck lampan eller motortemperatur mätaren. Hastighetsmätaren mätaren fungerar, men lägger av I bland, dock räcker det ännu med ett hårt slag med knuten näve på instrumentpanelen ovanför mätarhuset.
Har en äldre mobiltelefon med en hastighetsmätarenmätare app där jag använder tripp mätaren så jag vet när jag ska tanka.....
Är givaren hel när vägmätare fungerar?
Har provat med en annan mätare där inget fungerar.
Måste mätaren vara från samma bil och årsmodell eller räcker det med att det är en VDO med elektronisk drivning?

Vill helst inte banka på instrumentpanelen då det finns risk att spräcka den och instrumentpaneler till volvo 240 växer inte på träd.
VolvoNisse skrev:Ska prova med ännu en mätare, om det inte fungerar så finns inga andra alternativ än digital mätare
Tänk bara på att en hastighets mätare som går bara på GPS inte är tillåtet, den måste fungera med vajer eller (som i detta fall) med kabel. Denna är förmodligen tillåten. Den har kabel, och givare som limmas på fälgen
https://www.elgiganten.se/product/sport ... ifications
VolvoNisse skrev:Blir billigare med cykeldator.
Definitivt, men det var en snyggare lösning med Björntech....
Men är du villig att lägga dom pengarna så kan du köpa ett original mätarhus med renoverade original instrument hos snubben i Fjugesta. Sökte på nätet, men han verkar inte finnas kvar....
Här är en annan, vet dock ingenting om denna
https://instrumentjige.se/laga-hastighetsmatare/
Den stora annons-tråden

Nej priset var ju hyfsat, absolut. Den saknar dock[…]

När oljenivån är för hö[…]

Sitter och suktar på en 2,5 GLT 170hk 1998 f[…]

Jag skriver som nästa alla gör: Nu funge[…]