- Idag, 14:24
#1617566
IMG_9515.JPEG (1.1 MiB) Visad 45 gånger
IMG_9511.JPEG (1019.34 KiB) Visad 45 gånger
Hej.
Jag behöver hjälp att bedöma ett verkstadsjobb som gjordes på en kompis V50 för 3 dagar sedan.
Storyn är att bilen fick nedslag på besiktning på hjullager vänster fram.
Bilen lämnas till en MECA verkstad som byter hjullagret.
När den lämnas ut så påtalar verkstaden att bulten till yttre styrled gått av och styrleden har svetsats fast i spindeln. Detta är inte något verkstaden själva gjort säger dem utan bilen såg ut såhär när de fick den. Ett kostnadsförslag upprättas på ca 4300kr för byte styrled och spindel.
Bilen körs hem.
Min kompis rådfrågar mig om vad han ska göra och jag blir lite fundersam på när och vem som faktiskt gjort den här fusklagningen. Jag ringer och kollar med verkstaden för att vara säker på storyn och de bedyrar att de inte svetsat något, "det skulle de aldrig göra". Jag frågar verkstaden om det ens är möjligt att pressa ett hjullager på plats i en spindel utan att lossa på styrleden. Enligt dem räcker det med att lossa på spindelleden och då kan man få ur drivaxeln och sen pressa i och ur hjullagret utan att demontera spindeln. Jag sa också att jag tycker att svetsfogen såg väldigt ny ut (det är ingen rost i den), men de var inte av samma åsikt. Jag kan egentligen ingenting om svetsning så vem som helst kan snacka omkull mig där. Det blev inget tjafs med verkstaden, jag känner mig inte tillräckligt säker på att de gjort något fel.
Min kompis har ägt bilen i 5 år och har under den tiden inte haft någon vetskap om att det varit svetsat på styrleden. Bilen har dessutom gått igenom besiktningen i alla år utan någon anmärkning på detta.
Det har heller inte gjorts några kända övriga lagningar på bilen på den sidan de senaste 5 åren.
Men vad bilen varit med om innan det vet vi ju inte.
Kan någon här kolla på bifogad bild och avgöra om verkstadens story är rimlig?
Är det här en gammal eller ny svetsfog? Om det ens går att avgöra??
Går det ens att byta hjullagret på plats utan att lossa på styrleden?
Jag behöver hjälp att bedöma ett verkstadsjobb som gjordes på en kompis V50 för 3 dagar sedan.
Storyn är att bilen fick nedslag på besiktning på hjullager vänster fram.
Bilen lämnas till en MECA verkstad som byter hjullagret.
När den lämnas ut så påtalar verkstaden att bulten till yttre styrled gått av och styrleden har svetsats fast i spindeln. Detta är inte något verkstaden själva gjort säger dem utan bilen såg ut såhär när de fick den. Ett kostnadsförslag upprättas på ca 4300kr för byte styrled och spindel.
Bilen körs hem.
Min kompis rådfrågar mig om vad han ska göra och jag blir lite fundersam på när och vem som faktiskt gjort den här fusklagningen. Jag ringer och kollar med verkstaden för att vara säker på storyn och de bedyrar att de inte svetsat något, "det skulle de aldrig göra". Jag frågar verkstaden om det ens är möjligt att pressa ett hjullager på plats i en spindel utan att lossa på styrleden. Enligt dem räcker det med att lossa på spindelleden och då kan man få ur drivaxeln och sen pressa i och ur hjullagret utan att demontera spindeln. Jag sa också att jag tycker att svetsfogen såg väldigt ny ut (det är ingen rost i den), men de var inte av samma åsikt. Jag kan egentligen ingenting om svetsning så vem som helst kan snacka omkull mig där. Det blev inget tjafs med verkstaden, jag känner mig inte tillräckligt säker på att de gjort något fel.
Min kompis har ägt bilen i 5 år och har under den tiden inte haft någon vetskap om att det varit svetsat på styrleden. Bilen har dessutom gått igenom besiktningen i alla år utan någon anmärkning på detta.
Det har heller inte gjorts några kända övriga lagningar på bilen på den sidan de senaste 5 åren.
Men vad bilen varit med om innan det vet vi ju inte.
Kan någon här kolla på bifogad bild och avgöra om verkstadens story är rimlig?
Är det här en gammal eller ny svetsfog? Om det ens går att avgöra??
Går det ens att byta hjullagret på plats utan att lossa på styrleden?