Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
Oklart hur det skulle delas ut, räknas det per individ eller faller det ut till alla oavsett om man har bundet eller smart styrning/batteri som ger ett lågt snitt?

Förra stödet gick ju till alla oavsett och det kan ju anses rättvist av flera orsaker som togs upp då i denna tråd.

Har någon lyckats få högre månadssnitt än 1,5kr/kWh senaste året?
Själv var har jag inte kommit över 85 öre i vintras, även om vissa dagar eller upp till två veckor i december har jag för mig som hamnade på gränsen.
Användarvisningsbild
av Funk
GustavE skrev:2021 var det inget krig. Så lynnigt som elpriset verkar vara så är det ändå bra med ett skydd. Det kan vara isläggningar, ventiler, sprickor, högtryck och femtioelva saker till som kan driva upp det på ett orimligt sätt.
Sanktioner mot ryssland var redan på gång och beroendet den av ryska gasen (bland annat) drev upp priserna då ryssland ströp tillförseln. Ökade spänningar efter Krimockupationen samt en allt mer aggressiv retorik ihop med den nyligen nedlagda Ringhals 1 och en ännu inte riktigt fungerande vindkraft (det snurrade på under 2022) samverkade. Till detta så kom tomma vattenmagasin och höjt pris på kolkraft, kort sagt en perfekt storm som ryssarna utnyttjade.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
20FJan skrev:Oklart hur det skulle delas ut, räknas det per individ eller faller det ut till alla oavsett om man har bundet eller smart styrning/batteri som ger ett lågt snitt?

Förra stödet gick ju till alla oavsett och det kan ju anses rättvist av flera orsaker som togs upp då i denna tråd.

Har någon lyckats få högre månadssnitt än 1,5kr/kWh senaste året?
Själv var har jag inte kommit över 85 öre i vintras, även om vissa dagar eller upp till två veckor i december har jag för mig som hamnade på gränsen.
Hittar ingen källa, men det blir rätt komplext om man skall på individnivå kompensera för priset. Det är ju en ofantilg variation på vad var och en har för avtal. Det måste finnas en mer generell modell för stödet. Skulle någon hitta ett dokument för hur det skall funka är jag mycket nyfiken på det så lägg gärna upp en länk om ni har någon.

Ingen månad sedan december 2022 vad jag kan se har nått 1,50 i något elområdet. SE4 har varit över 1,00 sju månader sedan 2022.

/Thomas
  • 1
  • 277
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281

Hallå, I maj lade parkeringsvärmaren[…]

Elpriset

Oklart hur det skulle delas ut, räknas det p[…]

The value regards the current oil level. The signa[…]

B230fk saknar kraft