Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag när jag skulle köra hem från jobbet kom en text upp som informerade att Oljeservice erfordras.
Startade om bilen (V60 MY17, D4204T14) men detta kom tillbaka direkt även denna gång.
Inga röda varningar, enbart ett infomeddelande.
Bilden hade innan start stått parkerad på plan mark i ca 8 timmar.

Körde till verkstan och hade en dialog med min pst, efter att ha slagit våra kloka huvud ihop så verkade det mest rimliga vara antingen någon typ luftficka eller för mycket olja i motorn. Ska sägas att den enbart har körts 130 mil sen servicen för 2,5 vecka sen.
Vi bestämde att bilen ska in och tappas på lite olja, Volvo har en rekommendation på en viss mängd som ska ur när detta visas.

När jag startade bilen och skulle köra hem från verkstan kom dock inte meddelande upp.
Startade om men det visades inte nu heller och har inte gjort så sen dess, var precis ute och testade men det är som bortblåst.

Uppdaterade min iCarsoft och läste ut felkoder, fick fram att den satt en felkod men å andra sidan verkar nivån vara korrekt?
Inget tyder på fel på nivågivaren.

Funderingen blir således: Bör jag ändå tappa ut lite olja och vid behov fylla på med mer om bilen varnar för låg nivå eller stoppa huvudet i sanden och ta det för "en gång är ingen gång.."?
Jag är inne på att tappa ur trots att bilen nu verkar glad och nöjd som vanligt, lite hängslen och livrem. :-)
.
1000007929.jpg
1000007929.jpg (3.34 MiB) Visad 161 gånger
1000007930.jpg
1000007930.jpg (3.37 MiB) Visad 161 gånger
1000007964.jpg
1000007964.jpg (963.04 KiB) Visad 161 gånger
1000007945.jpg
1000007945.jpg (1.58 MiB) Visad 161 gånger
Skulle kunna vara diesel som spätt ut motorolja så bilen varnar för hör oljenivå, med texten att oljeservice behövs. Anledningen till utspädd olja kan man i så fall spekulera i. Slitna kolvringar är en, finns väl fler som din PST kan undersöka. Tappa ut en deciliter olja och kör vidare och se. Det hade jag gjort.
klacken skrev: Igår, 20:44 Är inte gräns för varning 51mm? normal 27-49mm
Ingen aning faktiskt, säkert någon annan som har bättre koll på det..?
EbbevonVolvo skrev: Igår, 23:54 Skulle kunna vara diesel som spätt ut motorolja så bilen varnar för hör oljenivå, med texten att oljeservice behövs. Anledningen till utspädd olja kan man i så fall spekulera i. Slitna kolvringar är en, finns väl fler som din PST kan undersöka. Tappa ut en deciliter olja och kör vidare och se. Det hade jag gjort.
Okej, jo det lutar åt en urtappning.
Varningen har dock inte kommit tillbaka (inget idag på morgonen heller), kan tycka att det borde visas ända till dess felet är åtgärdat.
Har nyligen bytt olja på min bil. Enligt manualen så kan det ta en stund innan den elektroniska nivå visningen ger rätt värde.
Har en D4 5cylinder 2016 och det finns en sticka på den. Sitter mitt på blocket långt ner mellan kylare och motor. Borde finnas sticka på din också,
hullingen skrev: Idag, 07:25 Har nyligen bytt olja på min bil. Enligt manualen så kan det ta en stund innan den elektroniska nivå visningen ger rätt värde.
Har en D4 5cylinder 2016 och det finns en sticka på den. Sitter mitt på blocket långt ner mellan kylare och motor. Borde finnas sticka på din också,
Okej, nej min är en D4 4-cyl (D4204T14) vilken inte har oljesticka.
Har kört över 100 mil sen servicen för typ 2 veckor sen (senaste längre resan var i fredags) och den digitala mätaren visar normal nivå.
The value regards the current oil level. The signal comes from the directly connected engine oil level sensor which provides information about the oil level in the engine's oil pan.
Measurement range: 0 – 65 mm.
Normal value: 27 - 49 mm, which corresponds to a total oil volume of 4.4 - 5.2 litres (+ 0.4 litre in the filter).

Note! The levels above apply if the oil temperature is approximately 20°C. At 50°C corresponding volumes are 4.3 – 5.1 litres. At 80°C corresponding volumes are 4.2 – 5.0 litres. After oil service/oil change the level must be 38 mm. After filling the engine must first be started, to fill the oil filter with oil, then the oil must be allowed to run back down into the oil pan. See specifications - Lubricant, engine for exact volumes for oil service.

Note! The vehicle must be located on a level surface and with the engine off for a while so that the read out value is reliable. The time depends on the current oil temperature as hot oil runs down into the trough quicker than cold oil. The longer the engine is off, the more reliable the value from the sensor is. If the oil temperature is below 80°C read off after 5 minutes minimum.

Hint:
The oil level 25 mm (4.2 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for low oil (yellow information lamp) and 18 mm (3.9 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for critical low oil level (red information lamp). The oil level 51 mm (5.4 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for high oil level (red warning lamp). The limits apply at an oil temperature of 20°C."

Är givaren hel när vägmätare f[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Har för mid att frihjulet ska enligt Boch byt[…]

V90 T8 -22 effekt och awd?

Hej Ännu en fråga, är inte s&ari[…]

Skakningar framvagn C70

Hej Jag har skakningar eller vibrationer. De k&a[…]