Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Forumvänner! :-)
Har nyligen införskaffat oss en XC60 MY22.

Har aldrig ägt en så pass ny och tekniskt avancerad bil varför jag nu måste ställa några riktiga rookiefrågor:

Hur fungerar det med VOC...
Behövs sim-kort för att det ska vara aktivt?
Det verkar sitta ett grönt simkort i en liten lucka vid backspegeln. Är detta något som följer med bilen och som laddas när man betalar abbonemangsavgift?

I nuläget verkar det som vi surfar via den föregående ägarens simkorts-konto för vi har Spotify och Youtube att använda i menyn utan att vi kopplar upp våra telefoner.
Senast redigerad av 1 AxelE80, redigerad totalt 0 gånger.
Fråga 1: Nej, VOC använder bilens e-sim för dom tjänsterna.
Fråga 2: Mig veterligen fungerar inte sim-kortsplatsen vid backspegeln.
Fråga 3: Uppkopplade tjänster, eller rättare sagt "mobilsurf", som Spotify m.m. ingår i 3 år från det att bilen registrerades för första gången.
Stort tack för dina svar MBjerner

Googlade vad e-sim är och tolkade det som att simkort ät inbyggt i bilen.

Men om bilen snart är 4 år (uttagen hösten 21), hur kommer det sig att vi kan surfa om mobilsurf bara räcker 3 år?
Senast redigerad av 4 AxelE80, redigerad totalt 0 gång.
Tack för svar LazerHawke.
Det jag inte riktigt får ihop är hur voc är tänkt fungera.
Pratade med ÅF men fick inga tydliga svar.

De nämnde att vi ska betala 400kr år men inte vem som skickar fakturan, när den skickas ut samt vad abbonemanget ger för funktioner? :-/

Funderar också på hur ni andra gör; har ni aktiverat simkortet i bilen eller kopplar ni smartphone mot bilen och tar surf via smartphone?
Om jag minns rätt, du får påminnelse om att det är dags att förlänga abbonemang via appen och via registrerad e-post. Det finns bilar som hade upp till fem år ingående, vet inte exakt vilka, men du får meddelande då det går ut.
Det som ingår är förutom fjärrtjänsterna (lås värmare et.c)till bilen är datatrafik till ingånde appar för tjänster och musik t.ex.

/Thomas
Tack för svar Funk
Jag har laddat ned appen Volvo cars. Skapat ett konto där jag angivit e-post och VIN-koden till bilen.
Har även parkopplat telefonen mot bilen.

Räcker detta eller behöver jag vidta någon ytterligare åtgärd så min användare är kopplat mot bilens VOC?

Volvo 240 GLT -88 Helt plötsligt ryckte det […]

Renovering framvagn Volvo 240

På höger sida fram, bakre länkarms[…]

Xc60 Polestar engineered däck?

Har du kollat på Volvocars hemsida https://[…]

B230fk saknar kraft

Jag ska se om jag kan prova en annan soppapump o[…]