Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knutinge
Ska byta bromsbackar bak på V70 -98 men får inte loss bromsskivan.
Har någon några bra tips?

MVH Jonas
av *pettson*
knutinge skrev:Ska byta bromsbackar bak på V70 -98 men får inte loss bromsskivan.
Har någon några bra tips?

MVH Jonas
Lossat skruven som håller skivan?.. Om du har gjort det så.. har du släppt på handbromsbackarnas spänning innan du börjat rycka i skivan utåt?.. Om inte .. gör det. OCH det ska släppas i mekanismen som sitter i handbromstrumman.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Har du lossat sträckningen på handbroms-backarna?
av Mikael G
Sitter den stenhårt mot navet eller eller är skivan "lös"? Är den lös så är det spänningen till handbromsen du måste släppa på, sitter den helt stumt så är den nog bara fastrostad mot navet. Ta då en hammare eller slägga och knacka lite på skivan med en träkloss i mellan.
av Arjiris
Har råkat ut för samma promlem idag, och ville bara stämma av. Vad menar ni när ni sägar "lossa sträckningen på handbroms-backarna" ? Menar ni att man lägger ner handbromsen eller är det något annat ?

Väntar tacksamt på något svar ...
av emil_yttervik
du kan slacka mera på backarna genom att kugga efter spännarna till backarna. dom kommer du åt genom ett litet hål på framsidan skivan (den mot dig)) ca klockan 11 tror jag justeringén sitter, om du tar en ficklampa och lyser in i hålet så ser du n liten kuggkrans, det är justeringen.
av Arjiris
emil_yttervik skrev:du kan slacka mera på backarna genom att kugga efter spännarna till backarna. dom kommer du åt genom ett litet hål på framsidan skivan (den mot dig)) ca klockan 11 tror jag justeringén sitter, om du tar en ficklampa och lyser in i hålet så ser du n liten kuggkrans, det är justeringen.

Okay, tackar för svaret :) Ska göra ett nytt försök i veckan ...
av zupermac
Jag har precis bytt fram på bilen och det var inga problem. Nu har jag kommit till bakdelen och där verkar det sitta som f-n. Jag har ingen reparationshandbok då jag har gjort detta tidigare (på massor av SAABar) och tänkte att det inte borde vara någon skillnad.

Bak på V70n sitter oket med ett bromsrör och inte en slang. Det gör att jag inte kan vika bort oket på samma sätt som fram. Hur gör jag för att få bort klossarna och skivan?

Däcket är borta.
m10 skruven är borta.
Jag har bankat, men inget verkar lossna.
Användarvisningsbild
av Nexus
du kan vika bort oket bak oxå röret är flexibelt. Lossa på handbromsen inne i bilen och ute vid backarna så ska skivan komma loss utan större problem
av zupermac
Grammse skrev:du kan vika bort oket bak oxå röret är flexibelt. Lossa på handbromsen inne i bilen och ute vid backarna så ska skivan komma loss utan större problem
Den ser inte ut att vara flexibel på V70-99. Fram är den det men inte bak. Den ser ut och känns som ett rör som inte går att böja.

Det verkar som att pinnarna (som håller fast klossarna bak) har rostat fastnat, är det bara att ta i och banka ur dem så kommer allt sedan?

Fick underkänt på fästet för […]

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]