Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LOB
#1004222
Jag är väldigt nöjd med denna:
http://www.aliexpress.com/item/FREE-SHI ... 72348.html

Projektorlinserna gör att den lyser lite längre. Du behöver inte ngt annat än "spot". LED lyser bredt uavsett... Apropå "för mkt ljus" så beror det ju på var du kör. Jag kör antingen på vägar med ständiga möten där helljuset nästan inte används eller på småvägar i Hedmark, Värmland, Dalarna där helljuset står på i en halvtimme åt gången. Har 75w xenon i helljuset så jag ser nu alla älgar!

PS. Att köpa samma kinaprodukt via svensk importör är bortkastade pengar
Användarvisningsbild
av ER
#1004353
LOB skrev:Jag är väldigt nöjd med denna:
http://www.aliexpress.com/item/FREE-SHI ... 72348.html

Projektorlinserna gör att den lyser lite längre. Du behöver inte ngt annat än "spot". LED lyser bredt uavsett... Apropå "för mkt ljus" så beror det ju på var du kör. Jag kör antingen på vägar med ständiga möten där helljuset nästan inte används eller på småvägar i Hedmark, Värmland, Dalarna där helljuset står på i en halvtimme åt gången. Har 75w xenon i helljuset så jag ser nu alla älgar!

PS. Att köpa samma kinaprodukt via svensk importör är bortkastade pengar
Därför köper man äkta kvalitet från något av dom nordamerikanska märkena och undviker kinakopior med obefintlig support från kina.
av Anders7
#1432114
Köp lazer linear 18 elite sjukt fin ljusbild med både bredd och längd, skönare för ögonen än 3 nbb xenon att köra med och ja jag har provat många extraljus och denna är bäst överlägset när man jämför plus och minus faktorer. På min xc60 2017 lirar den kanonbra och lyser upp ca 80-100 brett och ca 450m långt i 1 lux och det räcker mer än väl för att upptäcka faror.
#1617395
adamv70 skrev: Igår, 20:54 Ny här beställde hem nyss Asplight TB160 för ett kap, någon som provat den?
https://bilupplysningen.se/products/asp ... -extraljus

Förstod ej vad som menas med "teoretiska lumen"
inte kört med runda extraljus
men
"Teoretiska" vid en ljusramp/extraljus hänvisar till den maximala mängden ljus (lumen) som varje enskild LED-diod kan avge under optimala, kontrollerade förhållanden i ett laboratorium. Det är ett beräknat värde som inte tar hänsyn till förluster i elektroniken eller optiken på rampen/extraljus, och därmed är det ett orealistiskt värde för hur mycket ljus rampen/extraljus faktiskt kommer att leverera i verklig användning"

ibland skriver dom även "faktiska lumen" typ men men.. ljust kommer det bli hur som haver.
#1617418
Lucif3r skrev: mån 14 sep 2015, 13:52 6000k är inte blått, det är så vitt det bara kan bli. Det brukar dock se lite lite blått ut på bild, varför vet jag inte riktigt.
Typ 7500k och uppåt därimot är rätt rejält blått, och 4300k är i det närmaste pissgult(även kallat 'varmvit'). Klassiska halogen ligger väl runt 4500k om jag minns rätt, beroende på märke och ålder/slitage.

En annan sak att tänka på som inte många tänker på är att man bör inte har FÖR bra helljus/extraljus. Varför? Därför att när du stänger av dom kommer det bli bäcksvart innan dina ögen hinner justera sig, då skillnaden mellan hel- och halvljus blir som dag och natt(bokstavligen :roll: ).
Med andra ord ska extraljusen vara lagom starka i förhållande till halvljusen på bilen.

Jag håller med tomas, större men färre extra ljus är bättre än en massa små. 3 normalstora vid grillen är lagom tycker jag, 2 vinklade lite åt sidan och det i mitten rakt fram.

Men ja, tycke och smak var det ja... Bästa är ju helt enkelt att experimentera själv tills man hittar en setup som fungerar bäst med ens ögon, bil och omgivning.
Om för bra extraljus.... Om man bor långt ut på landet där 99% av tiden är på mörka vägar med massa älg men utan mötande trafik så är det nog samlat säkrast att ha så mycket helljus som möjligt.

Hej! Jag har samma problem med min bil.. så[…]

6000k är inte blått, det är s&ar[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Jag skulle absolut bytt generatorns frihjulslager […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo s[…]