Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I så fall absolut ha en med automat, gärna sista årsmodellen 2002 tror jag det var.

Min s70 1997:a har äldre automaten som jag tror gällde till och med 1999 med S, E, W knapparna
Den med växelmönstret
P
R
N
D
3
L
Den har ju traditionell automatfunktion som har mycket lite motorbroms.

Inser att från och med 2000, möjligen redan 1999, så har de enbart W-programknappen
Men nu finns då växelmönstret med 4:an valbar också
P
R
N
D
4
3
L

Frågan
är då om den skiljer sig på fler punkter, motorbromsar den ?

(Hade kollega med med s70 1998:a automat som bytte till S80 automat årsmod 2000,
han upplevde då att S80 automaten motorbromsade, vilket var till fördel vid semestern i Österrike för honom,
Men inte säkert det är samma i S/V/C70 )
Svanis skrev:Funderar på en c70 som hobbybil, vill I så fall absolut ha en med automat, gärna sista årsmodellen 2002 tror jag det var.
Det fanns två olika versioner av C70. Den första (som hör till den här forumavdelningen) tillverkades 1996 till 2002 (coupé) eller 2005 (cabriolet), den andra 2006-2013.

Den första hade mycket riktigt 4 eller 5-stegad automatlåda medan andra generationen fick 5 eller 6-stegade.
När den femstegade lådan infördes i första generationen var det för bilar med sugmotor, medan överladdade fortfarande hade den fyrstegade. Då blev lådan också adaptiv, så knapparna Economy och Sport försvann. Hur du ville köra var det tänkt att lådan skulle begripa själv. Däremot inte om det var snö på is, så läget Winter framkallades fortfarande med knapp.
apersson850 skrev:
…När den femstegade lådan infördes i första generationen var det för bilar med sugmotor, medan överladdade fortfarande hade den fyrstegade……
OK men det gǎllde möjligen fulltryckturbo T5?
Eftersom att flera C70 2,4T fr.o.m 2000, finns till salu med vad som verkar vara 5-stegad
då de har växelförarmönstret:
P
R
N
D
4
3
L

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]