Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena. Jag har ett problem med min gamla V70N -2002 eller 03 bensinare med VVT på kamaxel till insuget.
Jag har bytt kamrem och efter det så får jag upp felkod 640A och det är kamaxelventilen. Har bytt den fortfarande samma fel. Böt igen och samma fel. En originaldel från skroten och en ny från skruvat.se
Om jag går in med min felkodsläsare, icarsoft och kollar på kamaxelvärdena så rör sig inte "camshaft control duty cycle, actual value" men "desired value" ändrar sig när man trycker ner pedalen.
Jag har köpt en tolk så jag har låst kammarna och vridit vvt drevet så långt till höger som det går. Har läst att då är det drevet i "noll" Och vevaxeln står i noll men likförbannat så kommer felkoden upp.
Bilen går som den ska nu. Först så var den så jäkla slö så den gick knappt å köra.
Jag kom åt vvt drevet när jag böt kamremmen och råkade då vrida den ur sitt läge. Men jag har för mig att den stog en kugg innan märkningen när jag plockade bort remmen. Har provat att sätta tillbaka den så, men då blev bilen asslö!

Jag provade idag och mäta på kabeln som ansluter till ventilen, stoppade in en lampa i kontakten och då började den å glöda lite svagt. Inte full glöd som att man kopplar på 12v men halvfart typ. Hur många volt ska komma fram till ventilen? Den klickar när jag lägger på 12v direkt och jag har haft isär den och gjort rent allt så den går lätt och fint.
Provade att lägga på 12v direkt på ventilen när motorn gick och då funkar den. Men det blev inte jättebra. Fick iaf att actual värdet på ventilen ökade till 52ca och motorn tvärdog. Den stog och gick på tomgång när jag testade. Men med kontakten på så står den på 3,74ca ibland 4,36 när man trycker ner pedalen i golvet. Men då vill han ha 53ca och då ökar actual värdet till 4,36 så nått är fel.
Nån som har en ide hur jag ska gå vidare utan att behöva köpa en massa nya delar till denna gamla bil!
Bilagor
20250915_124144.jpg
20250915_124144.jpg (3.22 MiB) Visad 40 gånger

Jag har en några månader gammal Volvo […]

Hur stort batteri i kWh och vad motsvarar räc[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Men hur höjer man? Jag har frågat runt […]

Förhoppningsvis läser någon fr&ari[…]