Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1617290
Hej, har just blivit ägare till en 244 1975, bilen är i OK skick förutom framrutan. Ser så tråkigt ut att den är krossad, är dessutom lite orolig för om det är OK att köra runt med den i nuvarande skick.
Bakgrund:
Hursomhelst, jag har läst lite om att göra själva bytet i "gröna boken". Som jag har förstått det så sitter rutan på denna årsmodell med butyltejp.
När jag lossar lite på inredningen vid A-stolpen är det något gegg som dras med; jag gissar att detta är den gamla butyltejpen.
Ska beställa allt som behövs till bytet, som jag förstått det är det ruta, tejp samt "clipsen" som håller fast prydnadslisten.
På VP parts finns en genomskinlig samt en gröntonade ruta. Har läst att den gröna är vanligast på 240 i allmänhet, tycker dock att min ser helt genomskinlig ut. I "gröna boken" för just min årsmodell står det: Två olika rutorförekommer. En färgad med ett brett blåtonat band iövre delen och en ofärgad. Jag tolkar detta som att jag har en ofärgad, genomskinlig ruta. (Se bild) Blir dock lite osäker, vill helst inte beställa fel.
Vilka "clips" man ska ha beror också på rutan, enligt "gröna boken" ska 6st 1255553 fungera.

Min fråga:
Undrar om någon har erfarenhet av detta, arbetsgången mm finns ganska bra dokumenterad i gröna boken men vore skönt att höra något från nån som testat detta... Bilen står utomhus för tillfället så vill minimera risken att "köra fast" halvvägs genom bytet.

hälsningar
fruktstund
Bilagor
tempImageo0t6AL.gif
tempImageo0t6AL.gif (4.47 MiB) Visad 74 gånger
tempImage4yjIEu.gif
tempImage4yjIEu.gif (3.7 MiB) Visad 74 gånger
#1617318
Man får gratulera.
1. Varför byta en ruta med en spricka som inte är i vägen? Den kanske är repig och härjad så att du vill? Klarar den en besiktning? De flesta kör omkring med en spricka i vindrutan nuförtiden.
2. Personligen skulle det inte falla mig in att byta en ruta själv om jag inte har stenkoll på jobbet, verktyg osv. Moderna metoder kommer antagligen att ge dig en lite annorlunda vindruta vad gäller kromlist och liknande, men det kommer att bli tätt och bra. Risken är naturligtvis att det inte blir hundra tätt om du gör det själv och är du beredd att ta den?
3. Blå bandet i överkant hade nog nästan alla 240, men hursomhelst ser det bra och rätt ut på vagnen.
Hur du än gör - lycka till!
#1617324
Jag har bytt vindruta på 240 av ungefär denna årsmodell. Det är ett "jädrans" jobb utan rätt verktyg. Jag "sågade" genom butylen med en ståltråd och skalde bort all "massa" både på ram och ruta. Bara det är mycket jobb. Det hade rostat bakom listen så jag fick svetsa i ny plåt. Jag limmade tilbaka rutan efteråt då det inte var någor större fel på den. Limmade med Biltemas marin tätmedel "för över och under vattenytan", funkar bra. Använder det till hus, bil och även til båten, och gjort i många år. Jag limmade tillbaka plåt listen då det fanns inga fästen kvar till clipsen. Numera kan man sätta en gummilist istället. Det satt på 140 i början men den ersattes av bytul gummit efter något år (-69?)
Glöm inte att lägga tillbaka gummidistansrna i nederkant på rutan, annars glider rutan ner och det börjar läcka in vatten i överkant
https://www.biltema.se/bat/batvard/tatn ... 2000052802
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Renovering framvagn Volvo 240

Blev en hel sänksats med Lesjöfors fj&a[…]

Hej, Jag får intermittent fel på back[…]

Jag har råkat på en bil där ena &[…]