NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1351398
Kan meddela att det är fruset bränsle som ställt till det med bilen. Hela ledningen är frusen. Så kanske det kan hjälpa nån annan framöver.

Nån som har koll på arbetsbeskrivning hur man plockar ner tanken?
#1351416
Det är inte så svårt men trångt att lossa klämman på tankröret. Det är snabbkopplingar på bränsleröret och returen.
Även en kontakt på bränslearmaturen.
Skaffa en ny slangklämma till tankröret. Minns tyvärr inte storlek.
För att få loss armaturen behöver du en STOR polygrip eller liknande.
#1617043
Står i garaget och letar varför jag inte får igång min v50 2,0 2010
Parkerade i garaget för 2 dagar sedan för att byta ett rör till styväxeln, när jag ska starta bilen så går den bara 5 sekunder för att sedan stanna, att gasa gör ingen större skillnad.
Jag har kollat säkringar, sugit med oljesug i returen och sedan försökt starta, men tänder inte till.

Är det insprutningspumpen som ska suga bränsle genom filtret, för att sedan bygga tryck till spridare?
Vad har ni för tankar?
#1617108
Nu har jag lyckats hålla igång bilen i några sekunder, men det känns som att insprutningspumpen inte orkar suga/ bygga tillräckligt tryck, jag bytte bränslefilter idag, men samma beteende från bilen, jag har hissat den bak för att underlätta, men ingen skillnad, jag har tankat 25liter bränsle idag.
Vi läste av felkoder , inga felkoder heller.
Kan det vara så att bilen som stått 4 år har byggt alger i tanken och det som fastnat i insprutningspumpen?
Är det samma insprutningspump på 1,6 som 2,0?
#1617152
Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fastna i filtret först. Öppna det gamla filtret och titta in. är det gamla fullt så kan det nya också gått samma öde till mötes.
Sugslangen i tanken har extremt litet hål. inte mycket tar sig förbi där. Kan du inte gå ner tanken med en sån endoscopekamera till telefonen för 25kr? Skulle inte pumpen bygga tillräckligt tryck skulle inte motorn starta. Minsta lilla fel så stänger sensorn av pumpen helt och bilen dör. Ditt fel borde kunna vara EGR eller fullt DPF. för du har väl partikelfilter?
Har du det så skruva ur tempsensorn fram på filtret och kolla om du kan varva mer. Fixar detta problemet så fyll filtret med rengöringsmedel som får verka ett tag. Därefter så ordnar du ett slangfäste för vattenslang till hålet för sensorn. Starta bilen och tillsätt vatten. Rusa bilen till ca 2500RPM och kör på med vatten tills det ser bättre ut det som kommer bakom bilen.
Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]