Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1616187
Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligger där inga felkoder på varken bränsle eller tändning. Dock bara kört en mindre sväng, 1 - 2 km, igår sedan nollning. Bilen ville ändå inte starta imorrse för att sedan starta normalt vid nästa försök på eftermiddagen.

Känner någon till dolda jordpunkter? Det är som sagt en b230f med lh 2.4. Jag inbillar mig att jag rengjort alla men kan förstås missa något.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1616189
Plattakurvan skrev:Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligger där inga felkoder på varken bränsle eller tändning. Dock bara kört en mindre sväng, 1 - 2 km, igår sedan nollning.
😄😄
Man ska köra igenom ett helt register så datorn kan "pricka av" parametrar efter hand. Både stads körning och landsväg. Både kallstarter och varmstatrter. Det kan ta ett tag innan den gått igenom allt. Kör du bara småsträckor, ett par dagar innan du kan vara säker. Du måste först köra så länge så lambdasonden blir varm, innan dess händer ingenting. Det kan ta 1 - 4 km beroende på väder. Nu på sommaren kan det räcka med en knapp km (solsken och över 25°). På vintern i -10° ochoch snö kan det ta 3 - 4 km om den automatiska uppvärmningen fungerar. Annars kan det nog ta en mil.
#1617132
Jag har bytt tändbox och bränslebox sedan förra inlägget. Jag vet att jag uppdaterar långsamt men jag skyller på tidsbrist och bortprioriteringar hehe.

Egentligen ingen förbättring mer än att jag nu fått funktionen att bränslepumpen "primar" i några sekunder i tändläge 2. Det har jag inte haft med originalboxen, varesig innan den började strula som efter.

Jag spekulerar mer kring startkontakten. Jag har dock mätt att i tändläge 2 kommer ström till säkring 6 (4 får ström när systemrelä kopplar till), "felkodsläsaren" får ström, bränsleboxen pumpar ju i några sekunder och systemreläet får ström. Samma gäller tändspole osv. Startkontakten borde väl baserat på detta fungera som den ska?

Totalt är följande gjort:
Ny (beg) tändmodul (har 3 olika - samma symptom)
Ny tändspole
Ny impulsgivare
Ny luftmassemätare
Nytt fördelarlock
Ny rotor
Ny kamrem + vattenpump
Nya tändkablar
Nya tändstift
Ny bränsletrycksregulator
Ny backventil
Nytt bränslefilter
Ny tempgivare till tändningen
Nya remmar (helt irrelevant)
Rensad vevhus, oljeskiljare, filter osv
Ny insugspackning
Nytt spjällhus
Ny (beg. Tändbox)
Ny (beg. Bränslebox)
Ny isolerad 25A huvudsäkring till tändningen
Nya kontakter till varvtalssignal och ström vid tändspole
Alla jordpunkter under motorhuven är genomgångna och kontrollerade.
Alla kontakter/stift är okulärbesiktigade efter oxidering/glapp (ingen dålig kontakt hittad)

Eh ja. Ny doftgran, "new car" hjälper f*n inte det heller ;-)

Allt detta är gjort "pö om pö" sedan sommaren 2024. Sporadiska startproblem (ingen gnista/bensin) fortsätter. Ena gången startar den som ett skott. Andra gången på 4 försöket. Tredje gången på andra försöket osv... När den startat går den som en missil! Hänger lätt med i omkörningsfilen. Senast idag råkade jag hamna över 140 vid en mindre omkörning hehe. Den identifierar sig som en turbo :-D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw