Jag har bytt tändbox och bränslebox sedan förra inlägget. Jag vet att jag uppdaterar långsamt men jag skyller på tidsbrist och bortprioriteringar hehe.
Egentligen ingen förbättring mer än att jag nu fått funktionen att bränslepumpen "primar" i några sekunder i tändläge 2. Det har jag inte haft med originalboxen, varesig innan den började strula som efter.
Jag spekulerar mer kring startkontakten. Jag har dock mätt att i tändläge 2 kommer ström till säkring 6 (4 får ström när systemrelä kopplar till), "felkodsläsaren" får ström, bränsleboxen pumpar ju i några sekunder och systemreläet får ström. Samma gäller tändspole osv. Startkontakten borde väl baserat på detta fungera som den ska?
Totalt är följande gjort:
Ny (beg) tändmodul (har 3 olika - samma symptom)
Ny tändspole
Ny impulsgivare
Ny luftmassemätare
Nytt fördelarlock
Ny rotor
Ny kamrem + vattenpump
Nya tändkablar
Nya tändstift
Ny bränsletrycksregulator
Ny backventil
Nytt bränslefilter
Ny tempgivare till tändningen
Nya remmar (helt irrelevant)
Rensad vevhus, oljeskiljare, filter osv
Ny insugspackning
Nytt spjällhus
Ny (beg. Tändbox)
Ny (beg. Bränslebox)
Ny isolerad 25A huvudsäkring till tändningen
Nya kontakter till varvtalssignal och ström vid tändspole
Alla jordpunkter under motorhuven är genomgångna och kontrollerade.
Alla kontakter/stift är okulärbesiktigade efter oxidering/glapp (ingen dålig kontakt hittad)
Eh ja. Ny doftgran, "new car" hjälper f*n inte det heller
Allt detta är gjort "pö om pö" sedan sommaren 2024. Sporadiska startproblem (ingen gnista/bensin) fortsätter. Ena gången startar den som ett skott. Andra gången på 4 försöket. Tredje gången på andra försöket osv... När den startat går den som en missil! Hänger lätt med i omkörningsfilen. Senast idag råkade jag hamna över 140 vid en mindre omkörning hehe. Den identifierar sig som en turbo
