Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1617008
Hej! Håller på att byta bromsskiva på volvo 740 fram. Upptäckte när jag skruvade dit den nya skivan att det låter ett svagt knäppande ljud någonstans från lagret. Testade att göra samma samt på andra sidan och där var det helt tyst när jag snurrar däcket.

Misstänker att det är hjullagret som är eller börjar bli dåligt få ljudet bara hörs när jag snurrar däcket.

Är jag på rätt spår.

Såg att vparts hade två typer. Ett billigare och ett sks hjullager för nästan det dubbla priset.

Min är en 740 - 1990 utan abs. Och det gäller däcken fram.

Har kollat på följande:

https://vparts.se/se/hjullager-hjulnav- ... 91038.html

https://vparts.se/se/skf-hjullager-hjul ... 83002.html

https://fordonsdelen.se/sv/volvo-740-76 ... s-skf.html

Vad mer behöver jag? Smörjkopp, fett osv.
#1617067
Det är vänster fram som låter. . Inte högt utan märks mest då bilen är upphissad och jag snurrar på hjulet.

Den andra sidan är helt tyst.

White skrev: Igår, 21:36 Testa när du är ute och kör att svänga lite fram och tillbaka. Är det vänster hjullager som är kass låter det
när du svänger höger, och vise versa...
#1617075
Så jag misstänker att de börjar bli dåligt. Va inget som bilprovningen påpekade iallafall.

Kanske väntar med bytet tills det börjar föra mer oväsen.

Om jag gör bytet. Är hjullagret förinfettat? Eller behöver jag fylla det med fett?
White skrev: Idag, 00:57 Okej! Är hjullagret kass brukar det föra rätt mycket väsen om man gör som jag beskrev.
#1617088
På dessa bilar är hjullagret en hel enhet med lager och nav i ett. Går ej att ta isär och är "smort från fabrik". Men det (muttern) sitter fast ordentligt. Och ska dras fast ordentligt. Jag använder en 1,5 m kofot som mothåll och drat med 10 kg och sedan 45° med ett 2,5 m 1,5" garvat stålrör. Låser med Locktite 243 och knackar in mutterhalsen i axeln.
#1617089
lennarte skrev:På dessa bilar är hjullagret en hel enhet med lager och nav i ett. Går ej att ta isär och är "smort från fabrik". Men det (muttern) sitter fast ordentligt. Och ska dras fast ordentligt. Jag använder en 1,5 m kofot som mothåll och drat med 10 kg och sedan 45° med ett 2,5 m 1,5" garvat stålrör. Låser med Locktite 243 och knackar in mutterhalsen i axeln.
Ja precis! Och visst är det väl kapslat vill jag minnas?
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]