Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1617066
Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och har eftermarknadschip på både bränsle och tändning, kör med ställbar trycklocka.
Tändsystemet är mer eller mindre nytt (fördelare, rotor, stift, tändplatta, kablar, vevaxelgivare) allt Borsch original. Samt nytt soppafilter och ny servad.

Nu till problemet bilen har helt plötsligt börjat ladda 0.4 bar istället. Tänkte att det hade hänt något med wasegaten så plockade bort downpipen och kickade och kände på wastegaten samt turbon, inget större glapp där. Testade att justera trycklockan men ingen skillnad. Det är som att den är ”strypt” på 0.4.
Sen när jag var ute och åkte så vipps laddade den som vanligt igen ~0.8 bar, för att sedan efter nån minuts körning återgå till 0.4 .

Vakuumslangar är nya samt har testat spraya startgas men hittar inget läck

Någon som har nån idé? :-)
#1617076
Testade nu med original tryckklocka och satte 2 brickor emellan (inte världens bästa lösning vet..) blev samma sak 0.4 för att sedan helt plötsligt började den ladda 0,7-0.8 typ för att sedan gå tillbaka till 0.4.
Klockan kändes förövrigt fräsch.

Tog även bort slangen mellan turbo och klockan. Samma fenomen vill inte ladda över 0.4. Borde ju ladda ”oändlig” då…


Hur ska slangen kännas? Tryckslangarna är orginal och känns mjuka, inga sprickor eller liknande. Dom går ju att klämma ihop med en näve om man ska ge ett ”mått”

Kan tillägga att den går upp till 0.4 väldigt ”fort” Presis som han ska fortsätta ladda för att vara helt bli låst/ strypt. Men motorn fortsätter varva på…
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]