Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Camel skrev: Igår, 13:39
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev: Igår, 12:02 Men för alla behörigheter gäller att det är irrelevant om släpet är tomt eller ej.
Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? Så jag får alltså inte dra mitt båtsläp som har totalvikt 2700 kg efter min XC70 som har max dragvikt 2100 kg med mitt BE kort även om det är tomt och då har bruttovikten 450 kg , Det hade jag ingen aning om, detta blir ju stort problem för mig.

Var hittar du den lagparagrafen?
Jag anser att du kan köra den fordonskombinationen.

DragbilSläpvagn.jpg
Enligt den tabellen skulle jag alltså får dra våra släp med tolatvikt på 2700 kg även på B96 bara jag inte lastar dem för tungt eller de är tomma. Det trodde jag inte man fick på B96. Jag hade för mig att det bara var på BE som bruttovikten räknades och det var totalvikten på som räknades på B96. (Förutsatt att sammalagda totalvikten inte går över 4250).

Tex får man alltså på B96 dra vårt 2700 kg släp med Corollan vi hade som hade totalvikt 1500 kg, bara släpet är olastat.
När det gäller behörigheten (körkortet, vad du får köra med) är det alltid sammanlagda totalvikten som räknas, oavsett vilket personbilskörkort du har.

Personbilen får ha en totalvikt om max 3500 kg för alla varianter på B-kort som tas idag. För körkort tagna före 1 juli 1996 finns undantag.

Gränser för max sammanlagd totalvikt
B-kort: max 3500 kg.
B96-kort: max 4250 kg.
BE-kort: max 7000 (3500+3500) kg för kort som tas idag.
BE-kort från före 19 februari 2013: Obegränsat (3500+obegränsat).

Gräns för bruttovikt på släp
Oavsett vilket körkort man har gäller att släpets bruttovikt inte får överstiga bilens max släpvagnsvikt.
Det finns förstås undantag här också, men de gäller så kallade efterfordon, som är speciella släpfordon som inte får köras fortare än 30 km/h.

Max tågvikt
Oavsett vilket körkort man har är alla bilar försedda med en tågviktsbegränsning. För Volvo brukar den vara bilens totalvikt + max släpvagnsvikt, så den begränsar ingenting. Men för en del andra märken kan den vara lägre, vilket innebär att om man hänger på ett släp med en bruttovikt som motsvarar bilens max släpvagnsvikt får man inte samtidigt lasta bilen upp till dess totalvikt.

Samtliga dessa tre regler måste vara uppfyllda samtidigt!

För obromsade släp finns ytterligare speciella regler (åtminstone en) plus allt som skrivits ovan, som gäller för dem också.

När det gäller efterfordon, som jag nämnde ovan, finns nästan inga regler alls. Jo en, som beror på om efterfordonet har broms eller ej samt att man inte får köra fortare än 30 km/h. Men annars kan man göra nästan hur som helst.

Specifikt så om man har en XC70 med 2400 kg totalvikt (har våra i alla fall) får man med dagens körkortsvarianter dra släp med totalvikter på 1100, 1850 resp. 3500 kg, om man har B, B96 resp. BE.
Bruttovikten får vara max 2100 kg (om det är en D4 AWD eller D5 AWD, exempelvis).
VolvoB20 skrev:Tex får man alltså på B96 dra vårt 2700 kg släp med Corollan vi hade som hade totalvikt 1500 kg, bara släpet är olastat.
2700+1500=4200, så det är precis under gränsen för vad som är tillåtet med B96. Men du kan inte dra samma släp efter en XC70 med bara B96, eftersom totalvikten på den Volvon är 900 kg högre än för Toyotan.

Så länge släpets bruttovikt inte överstiger vad den lilla Corollan har som max släpvagnsvikt går det bra. Du får kanske plats för lite last också.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]