Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentligt lyft från ZS EV, och dom provkörningarna jag kikat på är positiva. Kanske skulle provköra för skojs skull. MG är bilar jag överlag inte varit intresserad av, men när dom visade upp den där så blev jag nyfiken.
Att MG är kinesiskt har märkligt nog gått mig helt förbi 😯.. Jag levde kvar i den (något naiva kanske) tron att det fortfarande var brittiskt, så jag har tyckt att det varit positivt med en europeisk tillverkare som äntligen lyckats ta fram betydligt prisvettigare alternativ 😅.. Undra vad priserna hade varit om bilarna faktiskt utvecklats och tillverkats i Storbritannien 🤔
20FJan skrev: tis 09 sep 2025, 21:33 Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. (Borde förhoppningsvis också innebära lägre pris på begagnade alternativ så småningom.)
MG 5S. 64kWh för 310392kr med tre års fri service och 7 års nybilsgaranti.
En mellanstor bakhjulsdriven SUV med hyfsad räckvidd, 465 km WLTP, ca 30 mil mer realistiskt på motorväg.
https://www.blocket.se/annons/1002998405
310392kr är nog utan moms och dessutom lilla batteriet på 49kWh och lägsta utrustningsnivån.
para skrev: Igår, 17:44
20FJan skrev: tis 09 sep 2025, 21:33 Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. (Borde förhoppningsvis också innebära lägre pris på begagnade alternativ så småningom.)
MG 5S. 64kWh för 310392kr med tre års fri service och 7 års nybilsgaranti.
En mellanstor bakhjulsdriven SUV med hyfsad räckvidd, 465 km WLTP, ca 30 mil mer realistiskt på motorväg.
https://www.blocket.se/annons/1002998405
310392kr är nog utan moms och dessutom lilla batteriet på 49kWh och lägsta utrustningsnivån.
Ja, runt 380kkr inkl moms med litet batteri och förmodligen lägsta utrustningsnivån.. Och med fysiska knappar för fläkt och värme, det tar sig 🙂👍

Jag kan inte låta bli att fundera på hur marknaden för 'våra europeiska tillverkare' hade sett ut om de hade satsat mer på 'folk-elbilar', redan från början 🤔..
Okalettos skrev:Jag kan inte låta bli att fundera på hur marknaden för 'våra europeiska tillverkare' hade sett ut om de hade satsat mer på 'folk-elbilar', redan från början 🤔..
Varför? Det är ju inte de som säljer. Det finns billiga elbilar, de säljer inte. Det finns billiga bensin och dieselbilar, de dominerar inte försäljningen heller.
Lövet skrev: Igår, 19:45
Okalettos skrev:Jag kan inte låta bli att fundera på hur marknaden för 'våra europeiska tillverkare' hade sett ut om de hade satsat mer på 'folk-elbilar', redan från början 🤔..
Varför? Det är ju inte de som säljer. Det finns billiga elbilar, de säljer inte. Det finns billiga bensin och dieselbilar, de dominerar inte försäljningen heller.
Ja nä jag kanske tänker fel.. Å andra sidan säljer ju inte dyra elbilar heller så bra nu.. Och de mindre dyra elbilarna, fanns ju inte 'från början'..
Okalettos skrev:Ja nä jag kanske tänker fel.. Å andra sidan säljer ju inte dyra elbilar heller så bra nu.. Och de mindre dyra elbilarna, fanns ju inte 'från början'..
Att leverera mycket för pengarna är förstås viktigt. Min poäng var bara att det är inte de billigaste modellerna som säljer bäst oavsett drivmedel.
Lövet skrev: Igår, 20:06
Okalettos skrev:Ja nä jag kanske tänker fel.. Å andra sidan säljer ju inte dyra elbilar heller så bra nu.. Och de mindre dyra elbilarna, fanns ju inte 'från början'..
Att leverera mycket för pengarna är förstås viktigt. Min poäng var bara att det är inte de billigaste modellerna som säljer bäst oavsett drivmedel.
Ja nä, de (allra) billigaste har väl aldrig någonsin sålt bäst, i den här delen av världen iaf..

Jag tycker det hade varit förnuftigt att, om man ska ha subventioner för att driva utvecklingen/marknaden åt ett visst håll, rikta isf subventionerna till, förnuftiga bilar, oavsett drivmedel, och såklart med en extra subvention om den (i övrigt förnuftiga bilen) är en elbil..
  • 1
  • 456
  • 457
  • 458
  • 459
  • 460

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]