Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orre87
#1616988
Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag när jag starta bilen, har sökt runt lite och verkar kunna vara ram/vevlager eller något med ventiler. Men är lite osäker så skriver därav detta inlägg då jag även inte vågar köra ifall det är allvarligt. Som ni kan höra i videon om man lyssnar noga så kommer ett knackande då och då, det blir starkare när kopplingen är uppe eller gasar. (ber om ursäkt över bruset, dålig bromsservo)

Bilen har snurrat 37k och motorn är en 2.4 bensin. Gjorde en vanlig service för ca 2 år sedan, och använde mig då av ”Q8 Formula Excel Long Life FE 0W-30” från okq8.

Det var även 16 år sedan som kamremmen och allt det byttes, nu lär nog inte det va knackningarna men kan vara bra och veta kanske. (om någon har tips kring byte av kamrem så skriv gärna, då jag tänkte försöka mig på ett utan erfarenhet med yt tutorial, har verktyg)

eller ska man inte lägga en krona till och köra tills det rasar?

videon: https://youtube.com/shorts/xaksDTsw764? ... I1vJX2YlRq
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1616989
Orre87 skrev: tis 09 sep 2025, 14:49 Det var även 16 år sedan som kamremmen och allt det byttes..
Mig veterligen ska remmen bytas minst vart 10:e år även om man inte passerat milgränsen (är väl 16k på dessa motorer numera)

Är det inte det klassiska drevklappret i växellådan som hörs? Hänger ihop med att synkroniseringsringarna är utspridda på in- och utgående axel för att spara plats. Det gör att hälften av drevparen roterar även stillastående med friläge i. Motorns rotationshastighet pulserar på tomgång och då slår dreven i det spel som finns mellan dem..
Lyssna ute vid vänster framhjul, där brukar det låta mest. Särskilt om bilen är varmkörd och har stått still nån kvart så all olja runnit ner från dreven. När man frikopplar slutar allt i lådan att rotera och då blir det tyst. Sen så fort man börjar köra så vispar kronhjulet i differentialen upp olja över resten av dreven och då minskar ljudet.
Finns det tillräckligt med olja i lådan?

37k är ju inget, jag är snart på 66k :-/
#1617044
Jo tror nog det är drevklapper, lät mer på vänster sida som du sa, trodde det var allvarligare först😅 men tack🙏

Har dock lite frågor angående kamrems och vattenpumps-byte, är det möjligt att göra ett sådant själv trots man aldrig meckat med någon bil? Har tillgång till verktyg för jobbet. Fungerar ett kit för 1500kr eller ska man investera i mer premium för 3000kr isåfall? Och finns det några tips eller saker man ska tänka på? Eller är det bättre att låta en verkstad göra det för 5 lök sammanlagt?

Även osäker om den går igenom besiktningen nästa år, då katalysatorn är sisådär och har inte råd med att fixa det. Så man får ha det i åtanke att det är oklart om hur länge som den kommer fungera, då jag är en fattig student och inte har råd att lägga så mycket pengar på den😬🥲
#1617047
Kolla oljenivån i lådan, ta av vänster framhjul och lossa nivåpluggen som sitter på lådan bakom vänster drivaxel. Oljan ska precis vilja rinna ut ur hålet om nivån är rätt. Är det för lite olja lär klappret bli värre och sen händer andra tråkiga saker :-/

Man måste veta vad man gör när man byter kamrem, gör man fel så är det adjöss med den motorn. Kanske inte helt lämpligt som första jobb för en novis.
Jag har gjort alla mina fyra byten utan att låsa kam- och vevaxel, jag tar inte ens bort remskivan från vevaxeln.. Blir idiotförklarad här ;-)
Pillrigast brukar vara att få nya remspännaren i rätt läge och samtidigt kugga i remmen rätt på alla drev. Plus att lyckas med att momentdra den ynkliga fästskruven på spännaren och få spänningen rätt. Trångt är det också, lite bättre på P2 än P80..
sen drar man runt vevaxeln försiktigt för hand och kollar att markeringarna linjerar upp (och att inte motorn låser sig). Finns säkert bra diy-filmer på tuben
Så har vi den eviga frågan om huruvida man ska byta vattenpump eller inte...
Köper själv rem-kit av fabrikat INA från trodo. Det lär vara INA som Volvo fabriksmonterade. Men vattenpumpen fabrikat INA jag köpte började läcka från packboxen nästan bums, Aisin (lär vara originalmonterat från Volvo) eller SKF är nog ett säkrare kort just på pumpen.. Har den senare nu :-)

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]