Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risigt på en av våra resor och insåg att det var bra om hon kunde ta över ratten om det skulle hända igen. B96 räckte inte för att hon skulle kunna dra något av våra 4 slåp även om de var tomma.

Hon fixad det på nolltid utan problem.
apersson850 skrev: lör 06 sep 2025, 20:08
VolvoB20 skrev:...kunna dra något av våra 4 släp även om de var tomma.
Just det förhållandet är irrelevant då behörigheten ställs mot sammanlagda totalvikten. Den är densamma oavsett last.
Hur mear du att det är irrlevant ??? Vårt båtsläp tex väger bara 500 kg tomt, men har totalvikt 2700 kg.

Men B96 får hon inte ens dra det tomt utan något lastat på

Med BE är det inga problemn alls, även om bilen har max dragvikt 2100 kg.

Det är ytterst relevant för oss att B96 gör det olagligt att dra våra släp men BE gör det lagligt.
Jag menar att om släpet är tomt eller ej är irrelevant, då behörigheten bara bryr sig om sammanlagda totalvikterna (precis som du skriver), inte om du har lastat något eller ej. Det är däremot relevant för bilens släpvagnsvikt kontra släpets bruttovikt.
Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dra någon av våra släpkärror ens om de är tomma och bara väger 400 kg bruttovikt

Därför att totalvikten begränsar.

Med BE däremot får jag dra släp upp till 2350 kg bruttovikt

Då är det inte totalvikten som begränar längre, utan bilens högsta dragvikt/släpets bruttovikt..

Hade frugan valt B96 hade hon inte ens fått köra några löv från trädgården till återvinningen på släpet. .

Det var i alla fall ytterst relevant för vårat val av körkort, då B96 för är fullständigt värdelöst..
Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begränsning på släpets totalvikt också, men den ligger på 3500 kg. Det finns inte många släp avsedda för 50-kula med ännu högre totalvikt, så det är ingen stor begränsning.
Men för alla behörigheter gäller att det är irrelevant om släpet är tomt eller ej.
apersson850 skrev: Idag, 12:02 Men för alla behörigheter gäller att det är irrelevant om släpet är tomt eller ej.
Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? Så jag får alltså inte dra mitt båtsläp som har totalvikt 2700 kg efter min XC70 som har max dragvikt 2100 kg med mitt BE kort även om det är tomt och då har bruttovikten 450 kg , Det hade jag ingen aning om, detta blir ju stort problem för mig.

Var hittar du den lagparagrafen?
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev: Idag, 12:02 Men för alla behörigheter gäller att det är irrelevant om släpet är tomt eller ej.
Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? Så jag får alltså inte dra mitt båtsläp som har totalvikt 2700 kg efter min XC70 som har max dragvikt 2100 kg med mitt BE kort även om det är tomt och då har bruttovikten 450 kg , Det hade jag ingen aning om, detta blir ju stort problem för mig.

Jag anser att du kan köra den fordonskombinationen.
DragbilSläpvagn.jpg
DragbilSläpvagn.jpg (460.96 KiB) Visad 61 gånger
VolvoB20 skrev: Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? Så jag får alltså inte dra mitt båtsläp som har totalvikt 2700 kg efter min XC70 som har max dragvikt 2100 kg med mitt BE kort även om det är tomt och då har bruttovikten 450 kg , Det hade jag ingen aning om, detta blir ju stort problem för mig.

Med reservation för att jag själv är kass på detta, men blandar du inte olika vikter som inte riktigt "hänger ihop" eller hur man ska säga? Eller så pratar vi/ni förbi varandra :)

BE-behörigheten har inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter. Däremot får inte släpets totalvikt vara mer än 3500kg

Med vanligt B-kort så får ju kombinationen ha en totalvikt på max 3500kg, behörighetsmässigt är lasten irrelevant.

Däremot vad du får dra rent viktmässigt efter bilen, då är det väl bruttovikten som spelar in. Så du får dra släpet tomt.
VolvoB20 skrev:Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? Så jag får alltså inte dra mitt båtsläp som har totalvikt 2700 kg efter min XC70 som har max dragvikt 2100 kg med mitt BE kort även om det är tomt och då har bruttovikten 450 kg...
Jo, visst får du det. Det har ju inget med behörigheten (körkortet) att göra utan med bilens max släpvagnsvikt kontra släpets bruttovikt.

Det är det jag säger, för behörighetens skull spelar det ingen roll om släpet är tomt eller fullt. Det är totalvikten som avgör.
Men för bilens skull, specifikt dess max släpvagnsvikt, spelar det ingen roll vad totalvikten på släpet är, det är bruttovikten som avgör.

Båda villkoren ska förstås vara uppfyllda samtidigt.

För vissa bilar finns dessutom en tågviktsbegränsning som gör att man inte samtidigt kan lasta bilen till totalvikten och dessutom dra ett släp som utnyttjar hela släpvagnsvikten. Dock är det inte så för en XC70 och kanske inte någon annan Volvo heller.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]