- Idag, 18:30
#1616994
Tjena!
Testar att skriva här för nu börjar jag bli desperat.
Jag har en V70 från 1999 som jag nyligen har bytt motor i pga topplocksras, turboras och strul med växellådan bland annat. Men älskar karossen så vore synd att slänga. Hade en reservdelsbil med en komplett, fungerande motor så då var det bara att sätta igång
Tog motorn underifrån tillsammans med växellåda, subframe styrväxel och lite annat. Gick rätt smidigt faktiskt och naiv som man är trodde jag att jag löser detta på en helg… svar nej.
Tog sedan hela paketet ur reservdelsbilen (S70 från samma år) och stoppade i min V70. Värt att nämna är att jag bytte från 2.0L turbo till 2.5L sug.
Allt gick väldigt smärtfritt fram tills de att jag skulle starta bilen. Motorn gick runt och allt verkade som de skulle. Men den startar inte. Efter lite felsökning kom jag fram till detta:
-Inget bränsle fram till railen (pumpen går inte) när jag mäter på relät får jag ~2 volt.
-ingen gnista
-och kunde inte komma åt ecu via obd.
Då tänkte jag startspärr/immobilizer och flyttade då över immo-box, tändningslås + nyckel och antennring från reservbilen.
fortfarande samma problem…
Testade även att ”reseta” immon genom att låsa och låsa upp några gånger.
Det var här någonstans jag förstod att motorn och karossen har två helt olika elsystem. Motorn har Fenix-system medans karossen har Motronic om jag har fattat det hela rätt.
Misstänker att kontaktstycket mellan karossen och ecu:n inte riktigt stämmer överens med varandra.
Bifogar mina kopplingscheman i hopp om att någon kan tolka det.
Någon som har tips, råd förslag? Skrota bilen?
https://imgur.com/a/hDM8zEA
Mvh
Testar att skriva här för nu börjar jag bli desperat.

Jag har en V70 från 1999 som jag nyligen har bytt motor i pga topplocksras, turboras och strul med växellådan bland annat. Men älskar karossen så vore synd att slänga. Hade en reservdelsbil med en komplett, fungerande motor så då var det bara att sätta igång

Tog motorn underifrån tillsammans med växellåda, subframe styrväxel och lite annat. Gick rätt smidigt faktiskt och naiv som man är trodde jag att jag löser detta på en helg… svar nej.
Tog sedan hela paketet ur reservdelsbilen (S70 från samma år) och stoppade i min V70. Värt att nämna är att jag bytte från 2.0L turbo till 2.5L sug.
Allt gick väldigt smärtfritt fram tills de att jag skulle starta bilen. Motorn gick runt och allt verkade som de skulle. Men den startar inte. Efter lite felsökning kom jag fram till detta:
-Inget bränsle fram till railen (pumpen går inte) när jag mäter på relät får jag ~2 volt.
-ingen gnista
-och kunde inte komma åt ecu via obd.
Då tänkte jag startspärr/immobilizer och flyttade då över immo-box, tändningslås + nyckel och antennring från reservbilen.
fortfarande samma problem…

Testade även att ”reseta” immon genom att låsa och låsa upp några gånger.
Det var här någonstans jag förstod att motorn och karossen har två helt olika elsystem. Motorn har Fenix-system medans karossen har Motronic om jag har fattat det hela rätt.
Misstänker att kontaktstycket mellan karossen och ecu:n inte riktigt stämmer överens med varandra.
Bifogar mina kopplingscheman i hopp om att någon kan tolka det.
Någon som har tips, råd förslag? Skrota bilen?

https://imgur.com/a/hDM8zEA
Mvh