NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1616448
Hjälper min svärfar som hjälper sin son med en V50. Det är en V50 2.4i, tidig 2005 som jag uppfattat det (lågt serienr). B5244S4 motor.

På denna V50 är det olika damasker till inre drivknutshylsan (hållare till tripodleden) på vänster resp. höger sida. Undrar om det är någon som känner igen detta och vet, framförallt, vad man ska leta efter när det gäller att hitta inre drivknutsdamask till VÄNSTER sida? (Är det Ford delar på vänster t.ex?)

På vänster är det rundade kanter och denna damask har varit svår att hitta rätt på. Två olika beställda, ena med bild på rundad modell, och båda kommer istället med raka kanter.

Laddar förhoppningsvis upp bilder på hylsorna på vänster o häger sida.

Uppgifter:
Inre drivknut, hylsa mot växellåda. Avstånd "utvändig diameter" på hylsan.
Vänster 76 mm (rundad)
Höger 72 mm (rak)
Axeldiameter, utanför tripod - vänster 27 mm och höger 31 mm (cirka)


Mvh,
Fredrik
Bilagor
IMG_2403.JPEG
Höger sida, raka kanter.
IMG_2403.JPEG (911.91 KiB) Visad 730 gånger
IMG_2402.JPEG
Vänster sida, rundade kanter.
IMG_2402.JPEG (527.86 KiB) Visad 730 gånger
#1616454
Spännande. Läste lite snabbt…
Den med raka står det en sån här notis på.
Kod: Markera allt
 Information for following vehicles:
C70 up to chassis no. -468
S40 up to chassis no. -190210
V50 up to chassis no. -194443

Only useable to repair the genuine exchange driveshafts. Not for the factory-installed driveshaft or non-genuine shafts.
Så axeln kan man anta är bytt på den sidan.

Den med runda borde vara 31256021


Eller
Kanske.. 31256014, 31256016, 31256010, 31256018.
#1616954
flub skrev:Spännande. Läste lite snabbt…
Den med raka står det en sån här notis på.
Kod: Markera allt
 Information for following vehicles:
C70 up to chassis no. -468
S40 up to chassis no. -190210
V50 up to chassis no. -194443

Only useable to repair the genuine exchange driveshafts. Not for the factory-installed driveshaft or non-genuine shafts.
Ja, det såg ut som att hylsan för drivaxeln (och då även axeln) var utbytt, på högersidan. (Kanske inte reparation, utan nyare originaldel från fabrik eller ev. återkallelse eller så? Vet ej historiken där.)


Den med runda borde vara 31256021
Tack! Vet inte hur det gick till för när jag sökte med det numret så hittade jag en damask med rätt mått (25 och 75 mm). Men OE var 31256011. Kanske sökträff på "nära nog" numret.

Det jag fick hem var Pro Parts Sweden, art nr 47436011. Finns på Mekster, Skruvat, Trodo, m.fl. Cirka 70-80 spänn + frakt.

Skickar med ett par referenser för framtida bruk. (Lyckades inte spara bild på insidan bälgen men finns bild i listan med CV boot kits.)

https://www.proparts.se/sv/artiklar/cv- ... er-26.html

https://www.proparts.se/dokument/biblio ... %20KIT.pdf
Bilagor
IMG_2432.JPEG
IMG_2432.JPEG (122.13 KiB) Visad 30 gånger
IMG_2433.JPEG
IMG_2433.JPEG (118.33 KiB) Visad 30 gånger
Senast redigerad av 1 MerBil, redigerad totalt 0 gånger.
#1616955
Erik Å skrev:Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna upplagda som reservdelar?
Hade faktiskt frågat lokala butiken men dels hade de inte hemma på hyllan och dels så skulle de ha nästan 800 spänn (och det var enbart för inre bälgen ej båda/yttre) inkl lite klet och klammor!

Hittade denna också från en gammal tr&[…]

Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]