Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
Hej.
Använder ”nya” bilen * ganska sporadiskt.
Är det dumt att ha den inkopplad på laddning hela tiden?
Är det bättre att använda Volvo-appen och sätta den så att bilen, när den inte används, laddas 15 minuter till 1 timme per dag istället?. Då hålls bägge batterierna laddade iaf.
Eller är det bäst att bara ladda när bilen ska användas?

Jag tänker nu på vad det bästa är för batteriet/batterierna.

* Bilen är en V90 T6 Recharge 2022
Bilen laddas bara vid behov är den full tickar inga pengar är min erfarenhet, sommartid kopplar jag in laddboxen varannan natt och på vintern varje natt

Beror ju givetvis på ditt körmönster laddhybriden är såpass smart du har buffert så du skadar inte batteriet om du laddar ofta snarare tvärtom som jag fått förklarat
Tack för svar men det var inte främst ekonomin jag tänkte på utan mer på batteriets bästa. Det sägs ofta att Litium-batterier ska lagras vid ca 60 % men vet inte hur det är med dessa.
av LJN
StefanN skrev:Laddhybrider är designade att ladda fullt.
Intresserad av denna info, kan man läsa sig till detta någonstans? För mig så är 80% laddningsgrad optimal för livslängden. Och det gäller i princip för alla typer av "LifePo batterier"
I mobilen, husbilen, lagringsbatterier för solel hemma mm.
Fast väldigt få batterier i tex mobiler är LiFePo4 (LFP). Där används främst Li-ion och vad jag har fått för mig så använder Volvo Li-ion-batterier i åtminstone dessa bilar.
För LFP gäller att lagring ska ske vid ca 40-60% laddningsgrad (SOC) och uppgifter om optimal SOC vid användning varierar mycket beroende på vem man lyssnar på.
Vet dock inte vad som gäller för Li-ion avseende lagring och hur hur lång tid man anser att lagring är. Är det en dag, en vecka, en månad eller?
av 20FJan
Det bästa är väl att ställa timer för laddning till fullt innan avfärd och om bilen ska stå ett tag kanske strunta att koppla in den förrän dagen innan.
Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]