Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1616862
Hej.

Jag behöver lite idéer om vad som kan vara fel på min Volvo 940. Den rycker vid växlingar om man kör lungt, allmänt jobbig att åka i. Turbon laddar ej upp till fullt tryck förrän bortåt 5000 rpm och den är väldigt slö på låg och mellanregistret. Inga felkoder. Jag har kört den varm en gång förut och kört av kamremmen men den gick lika dåligt innan.

B230FK, brickad wastegate ~0.8 bar, VX3 kam, DW bränsle och tändchip annars standard.

Kontrollerat:
Tändning.
Kamrem.
Bränsletryck 3,5 bar.
kompression runt 10 om biltema mätaren stämmer men skiljer inte mer än 0,75 mellan den lägsta och högsta.
Ryckt lmm, den gick då sämre. Har även rengjort den.
Läcksökt och bytt alla vakumslangar förutom till bromsservon.
Rengjort spjällhus som var fullt i skit så den stog lite öppen.
Hittade även lite sörja i tryckslangarna till laddluftkylaren. Den drar dock ingen olja och kylvätskan och oljan ser bra ut. Stiften ser ok och lika ut på alla burkar.
Röret på insuget till EGR är pluggat då det hade rostat hål i egr-ventilhuset.

Bytt/nytt:
Vakumslangar.
Bränslepumpsrelä.
Bränslefilter.
Stift NGK BPR7ES, rotor, kablar, fördelarlock. (Har provat med en annan uppsättning. Samma resultat.)
Vevaxelpositionsgivare.
Bränsletrycksregulator (ställbar Malpassi).
#1616921
Med bränsletrycksmätare inkopplad på lilla ventilen under fuelrailen. Gjorde det då jag hade bytt från en trasig bränsletrycksregulator. Då gick den snålt och stiften var väldigt ljusa vad jag kommer ihåg. Kan pumpen vara slut även om jag får tryck vid den lilla ventilen. Det ligger konstant och svajar ej. Men det känns som den går snålt fortfarande. Gjorde heller ingen större skillnad i gång om jag ställde den på 3 eller 3,5 så jag sket i att ställa ner den igen.

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]