Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
Hej

Länge sen jag hade Volvo, är lite sugen på en V90 D5 CC. Detta pga effekten och därför är D4 inte alls intressant. Lyckats läsa mig till att D4 inte har samma hårdvara som D5, likt back in the days när alla xc70 awd bara var olika programvaror. Så fråga ett är om det stämmer? En D5 har annan hårdvara?

Sen årsmodell, hittat intressanta mellan my 2019 - 2022. Är det något väsentligt på motorer som ändrats som tex gör att vissa inte kan bytas programvara på eller liknande?
D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid är AWD) har jämfört med D4 AWD en annan mjukvara - men inte bara. Delar som PowerPulse och ett annorlunda turbopar är också några väsentliga skillnader.

En del andra sådana skillnader finns också bland de MY du nämner. Under MY21 ersattes D5 av B5 AWD (diesel) - varför nya D5 fick de avslutande benämningarna AWD och (diesel) istället för bara B5 är en onödigt krånglig diskussion. Samtliga motoralternativ som inleds med B är mildhybrider som tankas med diesel eller bensin och är fram- eller fyrhjulsdrivna. Bäst är att läsa noggrant.

Förutom det har några förändringar skett från och med MY21: ny hastighetsbegränsning (180 km/h), ny design på bakljus och spoiler fram (med bl.a. nya dimljus) samt bak (med bl.a. gömda slutrör) är några av de delarna. Sedan MY22 finns även ett nytt operativsystem, vilket många tycker spelar stor roll.
Stort tack för ett bra och tydligt svar! Värdefullt!
Ligger några attraktiva 2020 ute tycker jag så blir nåt sånt. Är ändå Tyskland ett antal ggr per år så vill inte ha en 180 begränsning även om det inte är en racerbil
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]