NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har haft ett problem som börjat eskalera rejält nu under sommaren.. Bilen är en V50 1.8F Summum med 19000mil som vi haft i 6 år.

Om bilen nyligen är körd / motorn åtminstone är halvvarm.. och man sen ska starta, så går det bra (dock inte lika bra som när den är kall), bortsett från att ofta så svarar den inte på gasen efteråt, typ alls.
För att komma iväg så får man då 'lirka' försiktigt med gasen på tomgång (men inte för mycket för då tenderar varvtalet att sjunka) så att den till slut varvar upp och sen fungerar som sig bör.. Eller, om man har huvvet med sig så trycker man ner gasen en bit precis när man startar, då slipper man efterföljande 'lirkande' på tomgång och kan köra iväg direkt.

Ps. När motorn är kall (oavsett om det är varmt ute) så händer aldrig detta.. Ds.

Fenomenet har säkerligen ett samband med ett annat fenomen som varit i ett par år, som är att tomgången ofta dippar nedåt 300rpm om man motorbromsar fram till ett rödljus och till slut frikopplar.
Senast redigerad av 3 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
Har du kollat att det inte är smutsigt inne i spjällhuset, gasspjället kan helt enkelt klibba fast till slut..
Jag tvättar mitt Marelli-spjäll vartannat år eller så :-) T-röd på trasa funkar fint.
Erik Å skrev: Idag, 09:54 Har du kollat att det inte är smutsigt inne i spjällhuset, gasspjället kan helt enkelt klibba fast till slut..
Jag tvättar mitt Marelli-spjäll vartannat år eller så :-) T-röd på trasa funkar fint.
Hej Erik Å 🙂,
Jag har inte påbörjat någon felsökning än, men kläggigt spjäll kanske hamnar på förstaplats att kolla, speciellt eftersom motorn börjat dra olja sen ett år..
Men knepigt dock att fenomenet inte visar sig alls när motorn är kall 🤔 och knepigt att man undkommer fenomenet om man håller nere gasen lite när man vrider på nyckeln 🤔..
(Om jag minns rätt så stryper nedtryckt gaspedal bränslet i startögonblicket, tvärtemot vad man skulle kunna tro)
Programvara V60 2017 T3

Min V60 var inne hos Bilia på service 2025-0[…]

Köptips v90

Jag hade en D3 awd från 2020 under 5 å[…]

Staget borde ha synts här, eller? :-) Vä[…]

Ja, hade de inte haft lägre utsläpp hade[…]