Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanBanan78
Hej
Funderar på att uppgradera till en v90, typ 2019-20 nånstans.
Har idag en v70 d3 classic -16 manuell som inte gjort annat än strulat, med allt från kopplingshaveri till fullkomligt igensotad EGR-ventil/kyl och trasig a/c.
Hade tidigare en v70 d5 classic -07 automat, den gick mycket bra tills virvelspjället pajade.
Så vad jag mest funderar över är vilken motor skall man satsa på?
Är de nya dieselmotorerna nåt att ha eller dricker de fortfarande massa olja och sotar igen?
Eller skall man satsa på en bensinare?
Det måste även vara med automatlåda.
Mycket tacksam för tips
Mvh Tommy
av Sasjjj
Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och har aldrig varit inne på någon åtgärd för EGR, den har rullat snart 7 000 mil nu.
VEA-motorerna har förbättrats genom åren.

Som jämförelse: Min f.d. V70 D4 VEA 2016 var inne på EGR-åtgärd 2 gånger på knappt 4 000 mil. Den drack heller inte en droppe olja.

Om man väljer diesel eller bensin har väl mest att göra med den bränsleekonomi man prioriterar. En B4 diesel kan köras långt under 0.5 l / mil vid vettig landsvägskörning. En bensinare drar avsevärt mycket mer....
av AndS
Kört vår 2017 D4 som ny med diesel och 14 000 mil inga problem ännu med det som funderas över. Även originalbatteri och bränslevärmare.
av 73k
AndS skrev: Igår, 18:02 Kört vår 2017 D4 som ny med diesel och 14 000 mil inga problem ännu med det som funderas över. Även originalbatteri och bränslevärmare.
Kul att höra om lite positiva upplevelser 😊
Användarvisningsbild
av ShogunX
Hade en V90 D4 R-Design MY18 för några år sedan. Min upplevelse är mestadels positiv och det negativa jag var med om kommer du troligen inte beröras av eller hade inget med V90-modellen i sig att göra.

Ibland när blinkers användes kunde de fela genom att tappa takt, både ljud- och ljusmässigt. Det följdes av ett relaterat felmeddelande som försvann vid omstart. Utöver det fick bilen en drivknutsdamask utbytt runt 4 000 mil. Skulle sammanfatta det bilägandet som relativt felfritt under de 5 000 milen bilen kördes.

Vanligt för tidigare V90-modeller var att bakre positionsljus drogs med problem och slutade fungera. Utöver det är det väl problemet med låskistor. Bortsett från de delarna har jag inte hört om att motorerna skulle vara speciellt problemdrabbade. De tidigare VEA-motorerna drogs med några problem som drabbade en del ägare, dock inte till den grad att det var en ”dåligt designad motor”. Sedan några år tillbaka har de helt enkelt utformats till att bli ännu mer driftsäkra.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Bakljusproblemen kom av att dom lossnade och vatten tog sig förbi tätningarna. Så det är lätt att kolla, och ett råd till alla med v90: sitter bakljusen fast?

Kolla över jordpunkter!

Märkte även när bilen funkade att n[…]

Har du kollat att det inte är smutsigt inne[…]

Köptips v90

Bakljusproblemen kom av att dom lossnade och vatte[…]